Sex seminarier från Jönköping University under Almedalen

Sex seminarier från Jönköping University under Almedalsveckan

För första gången deltar Jönköping University (JU) i Almedalsveckan. Vi är glada att finnas på en gemensam arena, Jönköpings län - en smart arena, tillsammans med Region Jönköpings län, Jönköpings kommun och ett rad andra kommuner i länet. Vi ser medverkan i Almedalsveckan som ett tillfälle för JU att stärka redan befintliga, långsiktiga och hållbara samarbeten och som en möjlighet att skapa förutsättningar för nya spännande samarbeten för framtiden.
Samverkan är något som också avspeglar sig i de se seminarier som vi genomför under Almedalsveckan. JU:s seminarier under veckan är:

1/7, kl. 11:00 - 11:45 – Framtidens pedagoger. Lärarförsörjning när skolväsendet digitaliseras.

1/7, kl. 13:30 - 14:15 – Krock eller kommunikation? Interkulturell kompetens och social hållbarhet.

2/7, kl. 12.00-13.15 – En tandläkarutbildning, med nya digitala utbildningstekniker, som kan säkra tandläkarförsörjningen utanför storstadsregionerna

2/7, kl. 15:30-16:15 – Framtidens äldreboende i en attraktiv och tillgänglig region

2/7, kl. 16:30 - 17:15 – Hur kan forskning och utbildning i samverkan bidra till en smart region?

4/7, kl. 09.00-09.45 – Tvärs över en kontinent på enbart solenergi – ett innovativt studentprojekt

Mer information om respektive seminarium hittar du i bilagan eller på www.ju.se/almedalen. Den gemensamma arenan, Jönköpings län – en smart arena, hittar du på Strandvägen, H552 i Visby.

För mer information angående JU:s deltagande på Almedalen, vänligen kontakta:

Agneta Marell, rektor, Jönköping University. 036-10 10 01, agneta.marell@ju.se  eller
Marie Ernsth Bravell, vicerektor för forskning, Jönköping University. 036-10 13 12, marie.ernsth-bravell@ju.se

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University