Solbilsteam från Jönköping tävlar i Australien

Om ett år tävlar studenter från Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) med en bil som drivs av solenergi. Det är tävlingen World Solar Challange – en 300 mil lång tävling från Darwin till Adelaide tvärs genom Australien. Inget annat svenskt lärosäte har tidigare deltagit och utmanat bl a MIT och Stanford.

Studenterna har läst kurser i fordonsdynamik, aerodynamik, solenergi och solceller mm för att till hösten 2012 börja själva bygget av bilen. Många vill vara med och satsa på projektet. Jönköpings kommun är en av flera sponsorer.

De stora kostnaderna för projektet är solceller, motorer med styrelektronik, batterier och kaross. Det är även transporten till Australien med förare och hyrbilar. Projektet har visat sig vara av stort intresse och ett tjugotal intresserade sponsorer finns idag med och bidrar med kompetens eller pengar. Både Jönköpings Energi och Destination Jönköping är med och satsat på projektet.

Håkan Stigmarker vd Jönköpings Energi —Vi hoppas att det går bra för Tekniska Högskolan och för studenterna. Det är ett spännande äventyr och också positivt för studenterna att få lära sig ny teknik.

JTH-teamet som kallar sig Jönköping University Solar Team med projektledaren Magnus Andersson har bestämt sig för att vinna tävlingen:

—Vi kan naturligtvis inte lova något men vi har bestämt oss för att inte sikta på något sämre än att försöka vinna tävlingen. Det är många frågor som ska besvaras. Vilken typ av solceller ska användas? Hur ska bilen se ut och hur blir det att köra den? Till hösten blir projektet konkret då vi ska börja bygga bilen. Det blir en spännande resa när bilen växer fram. Vi bygger och testar så mycket vi kan i simuleringsprogram i datorn. Det är däck, luftmotstånd, stabilitet mm.