Spännande möten med forskare i Jönköping

Spännande möten med forskare i Jönköping

Fredagen den 29 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag. I Jönköping kan skolklasser och intresserad allmänhet träffa forskare på flera olika platser. Nytt för i år är ett ”forskarfredagsmys” på Pique Nique.

ForskarFredag handlar om att skapa mötesplatser mellan forskare och allmänhet och visa hur spännande och vardagsnära forskning kan vara, säger Lena Söderström, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet som koordinerar ForskarFredag i Sverige.

ForskarFredag vill väcka nyfikenhet på vetenskap och sprida kunskap om hur forskning går till. Festivalen vill också öka dialogen mellan allmänhet och forskare och motverka stereotypa bilder av forskare. 2017 arrangeras aktiviteter på 30 orter i hela landet. ForskarFredag är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night som uppmärksammas i över 300 städer i Europa samma dag, alltid den sista fredagen i september.

Alla aktiviteter under ForskarFredag är gratis, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp. Precis som förra året blir det After School på Upptech med experimentshow, aktivitetspromenad och möjlighet att testa programmering. För gymnasieelever och intresserad allmänhet ordnas under förmiddagen en forskarmässa i Jönköping Universitys Campus Arena, med forskare inom så olika ämnen som graffiti, programmering för unga och proteser.

På eftermiddagen berättar forskare bland annat om EU-migranters vardag och utgrävningarna vid Rosenlunds Herrgård på Science Café på länsmuséet. Lite senare blir det ett avslappnat Science After Work i samtalsform på restaurang Pique Nique.

ForskarFredag i Jönköping arrangeras av Jönköping University, Region Jönköpings län, länets 13 kommuner. Jönköpings läns museum och Upptech.

För mer information:Besök forskarfredag.se/Jonkoping eller kontakta:

Ann-Sofi Kammerlind, Region Jönköpings län, Futurum, ann-sofi.kammerlind@rjl.se, 070-518 23 40
Lisa Andersson, Region Jönköpings län, Kommunal utveckling, 070-819 95 71, lisa.andersson@rjl.se
Maria Nordström, Jönköping University, 036- 10 15 05, maria.nordstrom@ju.se
Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, nationell samordnare ForskarFredag, 070-716 06 44, lena@v-a.se
www.forskarfredag.se

ForskarFredag arrangeras av lärosäten, science centers, kommuner, museer och regioner. Evenemangen samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Wenner-Gren Stiftelserna, Vinnova och Åforsk samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020.

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se