Studenterna arbetar bland annat med skuggor i sin ljusinstallationen, som de gör tillsammans med Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Studenter från Jönköping University lyser upp Stockholm under Nobelveckan

Ljusdesignstudenter från Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU) står bakom två av ljusinstallationerna som lyser upp delar av Stockholm under Nobel Week Lights 3-11 december.

Nobel Week Lights är en ljusfestival som under Nobelveckan uppmärksammar Nobelpristagare genom åren och deras insatser. I år finns 22 ljusinstallationer på programmet och bidraget ”Perspective” som sätts upp i skulpturparken bakom Moderna Museet i Stockholm har gjorts av nio ljusdesignstudenter från JTH i samarbete med Kungliga Musikhögskolan (KMH) i Stockholm. JTH-studenterna står för ljusinslagen medan KMH-studenterna har komponerat musiken till installationen.

- Det är givande att jobba med ett skarpt projekt för en internationell publik. Det bygger självförtroende, säger Sofia C Lindén, student och projektledare för ljusdesignprogrammets installation på Nobel Week Lights.
JTH och KMH-studenterna har i "Perspective" inspirerats av Nobelpristagaren i litteratur från 2020, Louise Glück. De vill lyfta fram en kvinnlig Nobelpristagare och tycker att hennes komplexa och mångbottnade dikter passar bra att gestalta med ljus.

Philip Nilsson som också läser ljusdesign på JTH jobbar både med ”Perspecitive” och sin egen ljusskulptur ”Divina Proportione Louise”, som han under Nobelveckan ställer ut på Sergels Torg i Stockholm. Konstverket är inspirerat av Leonardo Da Vincis ”De Divina Proportione”, men består av Louise Glücks ansiktsprofil x 5 i stål med pixel-ledslingor.