Thomas Winman

Pressmeddelande -

Thomas Winman blir ny vd och akademisk ledare för Högskolan för lärande och kommunikation

Styrelsen för Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU), har utsett Thomas Winman, senast prefekt på Institutionen för ekonomi och IT vid Högskolan Väst, som vd och akademisk ledare på HLK. Han tillträder den 1 november 2023.

Marie Öhman slutade som vd på HLK den 31 juli och Eva Björck, professor i specialpedagogik på HLK, agerar som tillförordnad vd och akademisk ledare till dess att Thomas Winman tillträder 1 november.

– Med sin breda erfarenhet av utbildningssektorn och genom sin kunskap från olika uppdrag som ledare är jag övertygad om att Thomas kommer att bli en utmärkt vd och akademisk ledare för HLK, säger Agneta Marell, rektor vid Jönköping University.

Thomas Winman har arbetat i 22 år inom utbildningssektorn, mestadels inom universitet och högskola. År 2011 disputerade han i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande efter forskarutbildningen vid Göteborgs universitet samt Högskolan Väst och han blev docent 2017. Han har haft flera olika uppdrag som ledare och chef. Sedan tre år tillbaka arbetar han som prefekt för Institutionen för ekonomi och IT vid Högskolan Väst.

– Jag ser verkligen fram emot att börja jobba på JU. Att få möjligheten att bidra till ett så framstående och dynamiskt lärosäte är oerhört spännande. Inom ramen för mina roller inom akademin har jag alltid varit intresserad av det livslånga lärandet där teoretisk och praktisk kunskap möts, utmanar och utvecklar varandra. Det ska bli givande att få vara en del av arbetet med att främja samhällsutveckling och hållbarhet, att få göra skillnad på riktigt, säger Thomas Winman.

Tjänsten som vd och akademisk ledare är ett förordnande som sträcker sig över fyra år.

Thomas Winman

Mejl: thomas.winman@hv.se

Regioner

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Håkan Strahl

Kommunikatör Högskolan för lärande och kommunikation +46 36 10 18 45

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University