Pontus Bäckstrom. Foto: Lisa Broström

Undervisningen påverkas av klassens förkunskaper

Vilka förkunskaper en skolklass har påverkar lärares undervisning och därigenom också elevers resultat. Det visar ny forskning från Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU). Pontus Bäckströms avhandling handlar om vilken betydelse det har för en elev att gå i en viss klass med vissa klasskamrater.

Tidigare forskning om kamrateffekter i skolundervisning visar att alla elever gynnas av att gå i en klass med mer högpresterande elever. Hur mycket man gynnas är olika för olika elever. Pontus Bäckström har forskat om varför detta sker, och vad det beror på.

– Det är självfallet flera faktorer som påverkar detta. En faktor handlar om studiemiljön, huruvida den är stökig eller ej. Men en annan faktor som tycks betydelsefull, och som jag utforskar i avhandlingen, gäller hur läraren påverkas av klassammansättningen. Genom att kombinera två teoretiska modeller undersöker jag om och hur detta sker, säger Pontus Bäckström.

Lärarens roll

Bäckströms forskning visar att läraren har stor betydelse för elevers resultat. Att en elev själv uppfattar att man har en lärare som är tydlig i undervisningen och bidrar med stöd och hjälp, har ett samband med högre elevresultat. Däremot visar resultaten att dessa läraregenskaper, på klassrumsnivån, inte tycks kunna väga upp de negativa effekterna klassammansättningen kan ha på individuella elevers resultat.

– Detta är viktigt ur ett policyperspektiv. Det förekommer i debatten utsagor om att det viktigaste för eleverna, även om de går i socialt utsatta skolor, är att deras lärare har ”höga förväntningar” på dem. Visst, det stämmer att det är viktigt, men mina resultat indikerar att det inte kan väga upp den styrande och begränsande effekten klassammansättningen kan ha på lärarens undervisning. Att påstå det är snarare djupt orättvist mot lärarna i dessa skolor, hävdar Pontus Bäckström.

Läs mer här.

Kontakta Pontus Bäckström: