Birgit Nilsson dagarna framför föräldrarhemmet

​BIRGIT NILSSON - DAGARNA 3-9 augusti 2020

BIRGIT NILSSON - DAGARNA

Biljettsläpp 28 februari kl. 9.00!

3-9 augusti 2020
Skåne har fått en ny musikalisk attraktion. För tredje året i rad arrangeras Birgit Nilsson-dagarna och årets upplaga är den största hittills.

Veckan inleds med en Master Class för sångare på Birgit Nilsson Museum. Hovsångerskan Anne Sofie von Otter leder undervisningen i samarbete med operasångerskan Gitta-Maria Sjöberg och pianisten Elisabeth Boström och är öppen för åhörare.
Arbetet redovisas i en konsert i Västra Karups kyrka den 6 augusti.

Årets Birgit Nilsson-stipendiat är den skånska mezzosopranen Emma Sventelius. I år flyttar Birgit Nilsson-stipendiet hem till Bjäre igen. Stipendiet delas ut vid en stipendiekonsert i Västra Karups kyrka 7 augusti.

Birgit Nilsson-dagarna avslutas med två stora Festkonserter 8 och 9 augusti i anslutning till museet. Internationellt kända operasolister sjunger utvalda delar från operor ur Birgit Nilssons repertoar tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester och körer från Bjäre och Helsingborg under ledning av dirigenten Evan Rogister.

3 – 5 augusti. Master Class med Anne Sofie von Otter, Birgit Nilsson Museum

6 augusti kl. 18.00 Avslutningskonsert med masterclass-eleverna, Västra Karups kyrka.

7 augusti kl. 18.00 Stipendieutdelning med konsert, Västra Karups kyrka.

8 augusti kl. 16.00 Birgit Nilsson Festkonsert, Birgit Nilsson Museum (utomhus)
9 augusti kl. 14.00 Birgit Nilsson Festkonsert, Birgit Nilsson Museum (utomhus)

Birgit Nilsson-dagarna äger rum 3 – 9 augusti. För mer information www.birgitnilssondagarna.se
Biljetter till konserterna släpps 28 feb kl. 09.00 via Julius Biljettservice, www.juliusbiljettservice.seObs! Biljetter till åhörarplatser vid Master Class säljs endast genom museet