Al Mc Kay - Musikern och en av grundarna till EARTH WIND & FIRE

Höstens Party! EARTH WIND & FIRE Experiance feat. Al McKay

Höstens Partyhändelse! EARTH WIND & FIRE Experiancve feat Al MC Kay till Stockholm och Malmö

Göta Lejon, Stockholm                         Nöjesteatern, Malmö

9 november kl 19.00                              10 november kl 19.00

Earth Wind & Fire Experiance - feat. Al Mc Kay grundades av den legendariska Earth, Wind & Fire-gitarristen Al McKay. Tillsammans med Earth, Wind & Fire-grundaren Maurice White skrev de bandets banbrytande hits September och Sing A Song. Al McKay kallades för ”groove director” och producerade även låten Boogie Wonderland.

Al McKays Earth, Wind & Fire Experience är det närmsta du kan komma till hur Earth, Wind & Fire lät under sin storhetstid i slutet av 1970-talet och börjar av 80-talet.

Al McKay band, Al McKay Allstars startades 1982, efter att Al McKay lämnade Earth, Wind & Fire. Earth, Wind & Fire definierade ett modernt sound av R&B och slutade turnera 1983. När All McKay Allstars startade kallade de sig LA Allstars. Under åren har LA Allstars, nu Al McKay Allstars, presenterat flera inflytelserika musikerna i R&B och Funk-världen. Bland musiker och fans betraktas gruppen som det bästa funkbandet på planeten idag. Så är du ett fan av Earth, Wind & Fire eller amerikansk funkmusik, då är detta en upplevelse du inte får missa!

Al McKay Allstars-lineupen består bland annat av: Al McKay (gitarr), Tim Owens (sång), DeVere Duckett (sång), Claude Woods (sång), James Manning (basgitarr), Ben Dowling (tangentbord), David Iwataki (tangentbord), Anthony Beverly (trummor), David Leach (slagverk), Joel Nunez (saxofon), Luis Gonzales (trumpet), Omar Peralta (trumpet) och Shaunte Palmer (trombon).

Al McKay är Grammy Award-vinnare och multi-platinaartist och har även spelat med bland andra Ike & Tina Turner och Sammy Davis Jr.