Tutankhamuns begravningsmask – ett ansikte för evigheten

Tutankhamuns begravningsmask – ett ansikte för evigheten

I går anlände den sista av tolv långtradare med föremål till den stora Tutankhamun-utställningen på Magasin 9 i Stockholm. Sist av allt kom den berömda begravningsmasken på plats och nu återstår några dagars intensivt arbete innan dörrarna öppnas den 26 november.

Tutankhamuns mumie hittades i den innersta av tre rikt utsmyckade sarkofager och hans ansikte doldes bakom en gyllene begravningsmask. Ända sedan de första bilderna av den publicerades 1922 har människor undrat om den visar Tutankhamun som han verkligen såg ut. Det gör den inte. Masken föreställer den unga kungen i idealiserad form, så som han skulle bli ihågkommen för evigt. Och på sätt har konstnärerna, vars namn vi aldrig kommer att få veta, lyckats. Masken är i dag världens mest kända konstverk och ett av de mest kända egyptiska ansiktena i världen.

På baksidan fanns en inskription hämtad från den gamla egyptiska begravningstexten De dödas bok. Den inleds med orden "Hälsningar, vackra ansikte", riktade till masken, och talar sedan till mumien som helhet. Framsidan var dekorerad med ett flertal symboler. I höjd med pannan syns ett gamhuvud som representerar det övre Egypten och en orms kropp för det nedre. Ansiktet omges av solstrålar mot en blå himmel.

Masken var gjord av 11 kilo solitt guld med ögon av kvarts och pupiller av obsidian. Till kopian, som nu visas i utställningen tillsammans med cirka 1000 andra föremål från graven, användes flera olika material, däribland gips, trä, sten och bladguld.

Det tog ett team av experter fem år att förbereda utställningen, som sedan premiären har visats för över 6 miljoner besökare, senast i New York. För kvaliteten på kopiorna står Dr Mostafa El-Ezaby, en känd egyptisk skulptör, som har uppmanats signera verken för att de inte ska kunna misstas för original. Arrangörerna förtydligar i början av utställningen att föremålen är kopior.

­– De som är särskilt intresserade av det antika Egypten kommer säkert alltid att vilja besöka de ursprungliga platserna och se originalen. Det finns dock ingen annanstans i världen där man på det här sättet kan få uppleva graven som den såg ut vid upptäckten 1922, inte ens i Kairo, säger Emelie Löfmark, projektledare på Julius Production.

Utställningen pågår till april 2017.

Glöm ej osa till pressvisning fredag 25 november kl 09.00. Se bifogad inbjudan för mer information.