Inbyggd laddare för skjutstativtrucken ETV 216i

Inbyggd laddare för skjutstativtrucken ETV 216i

• Ladda vid vanliga 400V 16A strömuttag
  • Lagret behöver inte laddrum
  • Snabbladdningskontakt kan fortfarande användas med extern laddare

År 2018 presenterades Jungheinrich ETV 216i, världens första skjutstativtruck med fullt integrerat litiumjonbatteri. En stor fördel med litiumjonteknologin är möjligheten att ladda batteriet även under korta raster för att hålla trucken tillgänglig i drift. Genom att utrusta trucken med en ny ombordladdare direkt på litiumjonbatteriet gör Jungheinrich nu den litiumjondrivna skjutstativtrucken ännu mer flexibel. Utrustad med sin egna laddare, kan ETV216i laddas vid vanliga 400V 16A strömuttag. Det möjliggör laddning vid olika platser på lagret utan att behöva ha särskilda laddrum. Trucken behöver heller inte köras till sin laddstation, vilket spar in på onödig körning. En 2500 mm lång spiralkabel gör att trucken kan parkeras fritt i förhållande till strömuttaget. När skjutstativtrucken används, förvaras kabeln säkert i ett förvaringsfack. Maximala laddningströmmen på 140 A gör att ett helt urladdat batteri blir fullt laddat på bara fyra timmar. Även med den inbyggda laddaren, kan truckens batteri laddas med en extern laddare och snabbladdningskontakten kan fortfarande användas.

Om Jungheinrich AG

Jungheinrich grundades 1953 av maskiningenjören Dr. Friedrich Jungheinrich i Hamburg, Tyskland. Företaget bär fortfarande grundarens namn och ägs fortfarande till stor del av ättlingar till honom. Det som började med innovationen av en truckmodell, växte och breddades alltmer över tiden. Idag är Jungheinrich en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich kan erbjuda kunder allt från en enstaka truck till stora "nyckelfärdiga" nya lager. Jungheinrich är experter på att skräddarsy intralogistiklösningar åt kunder så att de är rustade inför utmaningarna med Industry 4.0.

Huvudkontoret finns än idag i Hamburg. Jungheinrich finns i 40 länder med egna säljbolag och ytterligare i drygt 80 länder via återförsäljare och partners. Jungheinrich har 18 000 anställda globalt och omsatte totalt €4.07 miljarder år 2019. Jungheinrich är börsnoterat, listat på SDAX.

Om Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation

Presskontakt Marknadsansvarig Jungheinrich Svenska AB 0705-89 99 08