Jungheinrich får TÜV-certifikat för truckarnas låga miljöpåverkan

Jungheinrich får TÜV-certifikat för truckarnas låga miljöpåverkan

TÜV Nord har certifierat en systematisk analys av Jungheinrich truckars miljöpåverkan enligt ISO 14040 under hela produktlivscykeln (tillverkning, drift och rekonditionering). Jungheinrich är därmed den första trucktillverkaren att ta emot en sådan miljökvalitetsstämpel. På tio år har företaget sänkt koldioxidutsläppet med över en fjärdedel inom standardsortimentet av motviktstruckar och skjutstativtruckar.

Som första leverantör av gaffeltruckar har Jungheinrich tilldelats miljökvalitetsstämpeln “Tested Product Eco Balance” av TÜV Nord som systematiskt har analyserat truckarnas miljöpåverkan och certifierat den enligt ISO 14040. Analysen av det genomsnittliga totala utsläppet för hela truckflottan visade att koldioxidutsläpp i standardsortimentet av motviktstruckar och skjutstativtruckar har minskat med en fjärdedel under de senaste tio åren.

Sänkta koldioxidutsläpp innebär också sänkta driftkostnader

Den största andelen koldioxidutsläpp under en trucks livscykel sker under driftfasen, som står för över 80% av gaffeltruckens totala koldioxidutsläpp. En truck med betydligt lägre energiförbrukning återspeglas inte bara i en betydligt lägre miljöpåverkan utan också i kundens budget. Den som investerar i en Jungheinrich-truck spar pengar på sikt.

En rad tekniska innovationer ligger bakom denna betydande sänkning av koldioxidutsläpp i hela Jungheinrich truckflotta under de senaste tio åren. När det gäller eltruckar handlar det både om introduktionen av växelströmsteknologin, högfrekvensladdningstekniken och energiutvinningen under bromsning och vid nedsänkning av masten.

När det gäller dieseltruckar har utvecklingen nått fram till högeffektiva, ekonomiska och miljövänliga truckar. Elektroniskt styrda TDI-motorer med hydrostatisk drivning förbättrar kontinuerligt energibalansen. Grunden bakom detta perfekta samarbete mellan motor och transmission är ett styrprogram, utvecklat av Jungheinrich självt, som alltid sörjer för ett optimalt varvtal.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se