Jungheinrich först med produktionsklar litiumteknik

Jungheinrich först med produktionsklar litiumteknik

Modellen är en elektrisk ledtruck för gående förare av typen EJE 112i som kan beställas redan under sommaren 2011. Denna truck kommer bland annat göra det effektivare att ta med trucken på en lastbil.

Den stora fördelen med litiumtekniken är batteriets utformning. Det väger bara strax över 14 kg vilket gör litiumtrucken drygt 150 kg lättare än Jungheinrich EJE 116 som den baseras på. Vikten på den nya trucken inklusive batteriet är bara 289 kg. Det är en viktminskning på mer än 30 procent. Att litiumbatteriet har högre verkningsgrad och trucken har lägre vikt ger betydligt lägre energiförbrukning. Trucken är kompakt eftersom batteriet är mindre och lättare. Längden exklusive gafflarna är bara 425 mm. Samma dimension på föregångaren EJE 116 är 494 mm.

Kan användas i trånga utrymmen och på viktkänsliga platser

Att trucken är ”kortare” och väger mindre gör den mer lättanvänd inte bara i trånga utrymmen utan också på viktkänsliga platser, som bakgavellyftar på lastbilar. ”Denna utveckling har vi väntat länge på, och det kommer att innebära en stor förändring när det gäller interna transporter, kapacitetsutnyttjande och effektiv hantering”, säger Lennart Dahlberg, VD för Jungheinrich Svenska AB.

En annan fördel är enklare batterihantering. Utformat som en portfölj med integrerade handtag, hanteras batteriet lätt för hand tack vare dess låga vikt. Batteriet är helt uppladdat inom 80 min. Mellanladdning kan göras när som helst. Ungefär halva batterikapaciteten kan uppnås inom en halvtimme. Det ger flexibelt truckutnyttjande - även i flerskiftsverksamheter.

Man slipper personalkostnader för nödvändigt underhåll av konventionella batterier eller kostnaden för en laddningsstation eller ett laddningsrum eftersom litiumbatteriet är helt underhållsfritt. Kontrollen av battericellerna sköts av Jungheinrich’s integrerade batteriövervakning som säkerställer truckens funktion.

Trefas växelströmsteknik kombinerat med litiumteknik

Senaste generationens trefas växelströmsteknik och energieffektivisering med litiumtekniken ger lägre driftskostnader och mindre energiförbrukning som i sin tur bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Motorn är underhållsfri och knapparna som styr hydrauliken är skyddade mot damm och fukt med inkapsling enligt IP 54.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se