Jungheinrich lanserar ny förarlös truck

Jungheinrich lanserar ny förarlös truck

Med Jungheinrich ERC 215a Auto Pallet Mover har Jungheinrich en ny lösning inom förarlösa truckar för materialflöden inom lagerlogistik.

I maj 2013 introducerade Jungheinrich en ny APM-lösning (Auto Pallet Mover) med trucken ERC 215a. Denna staplare har miljövänlig växelströmsteknik av senaste generationen (trefas). Trucken arbetar självständigt i lagret och kan hantera laster på upp till 1,5 ton. I standardutförande kan trucken klara lyfthöjder upp till 4000 mm. Ännu högre höjder är möjliga vid kundanpassad beställning. Detta nya förarlösa transportsystem är främst avsett för repetitiva rutinuppdrag. “Jungheinrich ERC 215a ger ett prisvärt alternativ för ofta återkommande standardtransporter på lagret”, förklarar Dr. Martin Schwaiger, APM-ansvarig på Jungheinrich.

Jungheinrich ERC 215a kan integreras i befintliga lagerstyrningssystem (WMS) tack vare en kompakt design och liten vändradie. "Att integrera en APM-lösning i redan existerande infrastruktur går snabbt, enkelt och säkert", berättar Schwaiger. Trucken använder reflexer och lasernavigering för exakt lagerorientering med millimeterprecision. Schwaiger fortsätter: "Vårt förarlösa transportsystem består av moduler vilket gör det flexibelt. Det gör det lätt att lägga till fler förarlösa truckar."

Integrerat personskyddssystem

Jungheinrich ERC 215a levereras med ett personskyddssystem som standard. Detta består av en laserscanner monterad i körriktningen samt inbyggda sensorer i lastriktningen. Dessa omger trucken med ett skyddande fält. Fältet kontrollerar hela tiden truckomgivningen och stannar APM-trucken så fort ett hinder dyker upp. ”APM-konceptet är byggt för att kunna hantera varierande driftförhållanden med bibehållen prestanda”, förklarar Schwaiger.

Truckkontrollen och planeringen av de effektivaste transportvägarna ger en god samordning av truckarna och ett optimerat trafikflöde. APM-systemet kan antingen drivas som fristående lösning eller i kombination med ett lagerstyrningssystem (WMS) och är tillgängligt dygnet runt, alla dagar i veckan. Ett förarlöst system som detta utför repetitiva rutinuppdrag automatiskt och självständigt. Tack vare sensorerna kan APM-trucken till och med upptäcka en trasig pall, generera ett felmeddelande och avbryta jobbet, om så behövs.

Som bastruckar för alla APM-lösningar används pålitliga och vältestade standardtruckar från Jungheinrich. Förutom eliminering av lagerproblem ger systemet fördelar kring flexibel kundanpassning och det är enkelt lägga till fler förarlösa truckar i systemet.

Jungheinrich utför service på APM-truckar lika snabbt som på standardtruckar tack vare trucktillverkarens egna världsomfattande servicenätverk.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, marknadskommunikation