Jungheinrich levererar den 100 000:e litiumjontrucken; skjutstativtruck till Amazon

Jungheinrich levererar den 100 000:e litiumjontrucken: Effektivitet och hållbarhet för Amazon i Leipzig

• Andelen litiumjontruckar växer oproportionerligt snabbt
  • Litiumjonteknik från Jungheinrich sticker ut för sin kvalitet och kostnadseffektivitet
  • POWERLiNE sätter nya standarder för effektiv och hållbar intralogistik

Jungheinrich levererar sin 100 000:e truck med litiumjonbatteri. Skjutstativtrucken ETV 216i levererades tillsammans med 15 identiska skjutstativtruckar till Amazons lager i Leipzig, där cirka 140 andra eldrivna truckar från Jungheinrich redan används. "Leveransen av den 100 000:e litiumjontrucken är en speciell milstolpe för oss på Jungheinrich och en som vi är mycket stolta över. Som pionjär inom elektromobilitet på lagret var vi den första tillverkaren som förlitade oss på effektiv litiumjonteknik och förändrade därmed vår bransch för gott," förklarar Christian Erlach, medlem i ledningsgruppen och högst ansvarig för försäljning för Jungheinrich.

Idag är litiumjonbatterier standardutrustning för utsläppsfri elektromobilitet i lagret. De kännetecknas särskilt av sin energieffektivitet. Jämfört med en dieseltruck i samma prestandaklass släpper en eltruck med litiumjonbatteri ut mindre än hälften av CO2 under hela sin livstid, inklusive tillverkningen. Genom att använda el från förnybara energikällor kan CO₂-utsläppen från truckarna i drift minskas med upp till 90 procent. Litiumjontekniken bidrar därmed på ett avgörande sätt till att göra intralogistiken mer hållbar.

2011 var Jungheinrich världens första tillverkare av industritruckar som lanserade en serieproducerad truck med litiumjonbatteri. Sedan dess har litiumjonteknik blivit den snabbast växande batteritekniken för industritruckar. Den imponerar med pålitligt hög prestanda, minskad energiförbrukning, snabba laddningstider, frihet från underhåll och lång livslängd. Jungheinrich planerar att uppnå en andel på 70 procent litiumjontruckar av totalt antal sålda truckar år 2025.

ETV 216i som levereras till Amazons lager i Leipzig är en Jungheinrich POWERLiNE-truck. Med konceptet med integrerade litiumjonbatterier har Jungheinrich återigen satt en ny branschstandard med POWERLiNE. I design och konstruktion utnyttjar POWERLiNE-truckar konsekvent alla fördelar med litiumjonbatteriet. De är kortare, säkrare och bekvämare än alla andra truckar före dem. Det betyder att de också frigör det som är mest värdefullt i lagret: utrymme. En annan speciell egenskap hos POWERLiNE är att truckarna är helt koldioxidneutrala tills de levereras till kunden. Detta säkerställs genom en särskilt hållbar och energieffektiv produktion samt certifierade åtgärder genom vilka de utsläpp som för närvarande fortfarande är oundvikliga under produktionen kompenseras. För detta ändamål investerar Jungheinrich i sol-, vindkrafts- och biomassaprojekt.