Jungheinrich med ny hydrostatisk dieseltruck

Jungheinrich med ny hydrostatisk dieseltruck

Jungheinrich kommer nu med en ny hydrostatisk dieseltruck på marknaden. Med införandet av den nya dieseltrucken av typen DFG 540s-550s är det hydrostatiska programmet för dieseltruckar från Jungheinrich komplett.

Den nya dieseltrucken med hydrostatisk drift har ett tyngdpunktsavstånd på 600 millimeter. Trucken kan transportera last på upp till 5 000 kg och stapla gods på lyfthöjder upp till sju meter. Drivtekniken hos trucken är "made in Germany" – Hydrostatic Drive. Motorn kommer från Volkswagen och hydraulikpumpen samt drivmotorn kommer från Bosch Rexroth. Hemligheten bakom truckens höga prestanda och samtidiga utmärkta energieffektivitet ligger i systemstyrningen. Programvaran har utvecklats av Jungheinrich.

Hydrostatiska köregenskaper står för hög körkomfort och hög prestanda – särskilt i intensiva applikationer. Under lyftprocessen ökar automatiskt varvtalet. Transmission och hydrauliska processer är direkta, exakta och lätta tack vare den hydrostatiska drivningen. Fem fördefinierade körprogram gör det möjligt för föraren att genom ett knapptryck direkt anpassa körsättet för trucken till vad varje aktuell driftsituation kräver.

Miljövänlig motor: Låg energiförbrukning och låga utsläpp

Den hydrostatiska drivningsteknologin har färre mekaniska komponenter än hydrodynamisk drift och är därför mer servicevänlig och kräver mindre underhåll. Jungheinrich använder den Common-Rail-motorteknologin från Volkswagen och därför har många fördelar från bilindustrin funnit vägen till de nya dieseltruckarna. Drivmotorn från bilindustrin ger bränslesnåla truckar med låga vibrationsvärden, avgasutsläpp och bullernivåer.

Motorn som nu är standard på den nya modellen har ett dieselpartikelfilter och uppfyller redan utsläppsnivå 3b som träder i kraft 2013. Med detta erbjuder Jungheinrich idag den renaste dieseltrucken i denna klass. Tester har visat att hydrostatisk drift kan ge bränslebesparingar med upp till två liter diesel i timmen. Det sparar pengar, sänker koldioxidutsläppet och skonar miljön.

Ergonomi: God körkomfort och hög prestanda

Den rymliga och ergonomiskt utformade förarplatsen i Jungheinrich DFG 540s-550s är inte bara en arbetsplats med god komfort utan ger också hög effektivitet genom avslappnad körning. När truckföraren känner sig både trygg och komfortabel på trucken, märks det genast skillnad i effektiviteten. Både motor och förarhytt är vibrationsdämpade från chassit (Floating Cab). Vibrationer som når föraren är reducerade till ett minimum och ligger idag på samma låga nivå som för Jungheinrich’s elektriska truckar.

Både display och kontrollpanel är integrerade i armstödet som följer sätets rörelser och är justerbart i två riktningar. Dessutom kan föraren välja mellan SOLO-PILOT och MULTI-PILOT för att styra mastens och aggregatets hydrauliska rörelser - båda med integrerat körriktningsreglage. Dieseltrucken kommer också med automatisk parkeringsbroms. Den smala rattstången ger mer benutrymme, är justerbar i två riktningar och har Memory-funktion.

Säker konstruktion: Låg tyngdpunkt, riktigt god stabilitet

Denna nya dieseltruck med hydrostatisk drift, som även finns som gasoltruck, ger hög säkerhet i den dagliga driften. Trucken har riktigt god stabilitet tack vare dess mycket låga tyngdpunkt. Detta beror mestadels på en speciell konstruktion av motvikten och att styraxeln placerats högt, ovanför hjulupphängningen. Trucken behöver därför inget ytterligare elektroniskt stabilitetsprogram. Denna princip har använts på Jungheinrich’s dieseltruckar sedan 2004.

Andra säkerhetsaspekter för denna nya ”stora” serien dieseltruckar är mer iögonfallande. Den speciella designen av frontpanelen ger köraren bra sikt framöver mot lasten och gaffelspetsarna. Sikten bakåt har förbättrats avsevärt med den låga kanten på motvikten. Ett bjälkfritt fönster av säkerhetsglas i förartaket ger ohindrad sikt uppåt vid stapling av pallar.

Olika assistanssystem ger ökad säkerhet och ekonomisk effektivitet

Utöver säkerheten som uppnås tack vare den särskilda konstruktionen av trucken, finns olika stödsystem tillgängliga som tillval för dieseltrucken för att minska risken för ”mänskliga fel”. Access Control är en startspärr om föraren glömmer att spänna fast sig med säkerhetsbältet. Drive Control bygger på det framgångsrika aktiva stödsystemet Curve Control som har funnits i Jungheinrich eltruckar i över tio år och reducerar hastigheten i kurvor. På samma sätt som hastigheten automatiskt sänks vid kurvtagning vid Curve Control, sänks också körhastigheten från en definierad lyfthöjd med Drive Control. Med assistanspaketet för ännu säkrare hantering av lasten, Lift Control, har även tilthastigheten begränsats från en fördefinierad lyfthöjd och det finns en automatisk kontroll av sidoförskjutningen, samt att mastlutningen visas på en display inne i förarhytten.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se