Ny skjutstativtruck från Jungheinrich

Ny skjutstativtruck från Jungheinrich

Trucken har betydligt lägre energiförbrukning än tidigare modell.

Jungheinrich ETM/ETV 214/216 har fått en ny design och högre verkningsgrad genom förbättrad höj- och sänkhastighet samt acceleration.

Truckkonstruktion spar utrymme
 Tack vare skjutstativtekniken – trucken behöver ingen motvikt för stabilisering – kan trucken användas i smalare gångbredder än en motviktstruck. Maximala lyfthöjden för den nya skjutstativtrucken har utökats till 10 700 mm och trucken kan lyfta och transportera laster på upp till 1 600 kg.

Sikten har förbättrats avsevärt med truckens nya design. “Föraren ser bättre över gaffelspets och hyllor och kan plocka upp laster snabbt och lätt och placera dem säkert högt upp i ställaget” förklarar Joachim Schier, ansvarig för skjutstativtruckar på Jungheinrich.

Nya Jungheinrich ETM/ETV 214/216 är också utrustad med större förarhytt som är ergonomisk - sittpositionen, ryggstödet och kroppsvikten är justerbara. Pedalerna sitter som på en bil.

Snabb och lätt stapling på fördefinierade höjder
Ny teknik spar föraren mycket arbete. Position control låter föraren stapla snabbt och lätt vid förinställda lagringshöjder. Lastsensorer känner om det är en pall som placerats på gafflarna för stapling på en hylla eller tomma gafflar som har lyfts för att ta emot en pall.

Information utbyts med lagerstyrsystemet via warehouse control. “Misstag under stapling och hämtning av pallar undviks”, berättar Schier. Operation control mäter kontinuerligt lastens vikt via sensorer och synkroniserar den med lyfthöjden. Föraren får varningssignaler vid överbelastning som både hörs och syns.

Den nya Jungheinrich ETM/ETV 214/216 har också olika användarpaket. Efficiency har den längsta arbetstiden med bara en batteriladdning. Drive plus är för långa transportsträckor och lift plus för många lyft till höga höjder.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se