Ny smalgångstruck/kombitruck från Jungheinrich

Ny smalgångstruck/kombitruck från Jungheinrich

Jungheinrich lanserar en ny serie smalgångstruckar/kombitruckar av typ EKX 410.

Jungheinrich släpper ny serie eldrivna smalgångstruckar/kombitruckar av typen EKX 410 som uteslutande är avsedda för användning i smalgångshantering. Trucken kan används både till insättning och upphämtning av pallar samt till plock av enskilda artiklar. Därmed vill Jungheinrich stärka sin marknadsposition ytterligare i entonsklassen, i lyfthöjder upp till tio meter.

Uppgraderad teknologi: Lagernavigation nu också tillgänglig på EKX 410

Med införandet av EKX 410 är det äntligen möjligt för truckföraren att kunna använda sig av lagernavigation fullt ut. Vid nyutvecklingen av denna truckgeneration låg fokus på en teknologiuppradering av transpondertekniken och lagernavigationen i smalgången. På samma sätt som "storebror" EKX 513–515 har kunnat sedan 2008 kan nu den nya "lilla" kombitrucken kommunicera med kundspecifika lagerstyrningssystem. Informationen från lagerstyrningssystem går in i styrningsenheten till smalgångstrucken/kombitrucken via logistikgränssnittet.

Trucken tar emot insättnings- och upphämtningsuppdrag eller plockuppgifter, som föraren bara behöver bekräfta. Truckföraren styr mot gången, där godset finns lagrad. Inne i gången startar den halvautomatiska navigeringen till lagerplatsen. Med klarsignal från föraren nås den önskade pallställsplatsen med optimal hastighet och minimal energiförbrukning. Erfarenhet visar att användning av lagernavigation kan öka effektiviteten uppemot 25 procent.

Ny smalgångstrucken/kombitruck: Rustad för morgondagens utmaningar

Det moduluppbyggda plattformkonceptet med en lång rad justeringsmöjligheter har levt upp till förväntningarna i flera år. Det gör att smalgångstrucken/kombitrucken är mycket väl anpassad till såväl dagens som framtida utmaningar. Ett intelligent nätverk (Can-Bus) ger många nya säkerhetsegenskaper och gör trucken redo for framtida driftförhållanden.

EKX 410 har en lyftkapacitet på upptill 1000 kg. Trucken uppnår idag lyfthöjder på över nio meter och står för hög effektivitet på smalgångslagret, tack vare växelströmstekniken. Beroende på användningstillfälle kan trucken utrustas med olika batteripaket och därmed uppnå toppvärden i 48-voltsklassen.

Ergonomi och komfort: Människan i centrum

Under utvecklingen av truckar och lagerteknik är ergonomi och komfort alltid ett av Jungheinrich’s huvudfokus. Så står också människan och därmed truckföraren i centrum när det gäller EKX 410. Föraren har lätt tillgång till förarplatsen via det låga, breda insteget. Genom den mycket låga gaffelvagnen och panoramamasten får truckföraren mycket god sikt på körbana och last. Det nedfällbara, justerbara och fjädrade sätet ger god komfort. Sätet kan vid önskemål även utrustas med värme och svankstöd.

Ett brytarlöst 2-hands betjäningskoncept ger ökad komfort och säkerhet för truckföraren. I centrum av arbetsplatsen står den elektriskt justerbara konsolen. Den fungerar som en central styrnings- och informationsenhet. Konsolen har en färgskärm och ett tangentbord med numeriska tangenter. Via en accesskod kan truckföraren hämta individuella körprogram. De brytarlösa sensorerna registrerar truckförarens beröring och skickar informationen vidare till den inbyggda datorn. Kör- och hydraulikrörelserna styrs med fingrarna.

Som pionjär inom växelströmsteknik har Jungheinrich konsekvent vidareutvecklat denna teknologi de sista åren. Denna fackkunskap återspeglas i drivnings- och styrningstekniken, som också används i den nye kombistaplaren. Tack vare senaste generationens 48-volts 3-faseteknik står trucken för hög effektivitet och låg energiförbrukning. Det höga vridmomentet sörjer för effektiv acceleration, snabba lyft och dynamiska rörelser i allmänhet.

Genom regenerativ bromsning av trucken och sänkning av lasten uppnår trucken "dubbel" energiåtervinning. Det ger betydligt längre driftstid på bara en batteriladdning. I normaldrift uppnår kombistaplaren driftstid på upptill två skift. Lägsta möjliga energiförbrukning uppnås genom aktiv energiförvaltning och batterihantering. Energiflödena optimeras för respektive applikation med framförhållning så att större energitoppar undviks.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Folke Rieckmann, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 23, e-post: folke.rieckmann@jungheinrich.se