Ny truck drar upp till 4 ton

Ny truck drar upp till 4 ton

På CeMAT 2011 visas en ny dragtruck som lätt kör över olika golvytor.

Denna truck är smidig och billig att köra med vagnar på upp till fyra tons vikt totalt. Dragtrucken Jungheinrich EZS C40 har superelastiska däck och ett utvecklat drivhusutrymme. Markfrigången har ökats till 100 mm.

Mer bekväm och säker att köra

”Superelastiska drivhjul gör att våra truckar styrs säkert på mjuka golv och golv med små ojämnheter, säger Oliver Rosenthal, produktchef för dragtruckar på Jungheinrich. Däcket ger ett bättre fäste och dämpar fler stötar. "För den som kör är det bekvämt och bättre för kroppen."

Kopplingsanordningen till vagnen är lätt att komma åt. En halvautomatisk fjärrstyrd funktion kan väljas till. Den gör att föraren kan koppla till eller ifrån vagnar utan att behöva gå av.

Ergonomin har stått i fokus under utvecklingen. Trots den höga markfrigången är ståplattan låg nog för att den som kör ska kunna kliva på och av utan problem. Den fällbara förarstolen ger en avslappnad körning både när man sitter och står.

Vändradien på EZS är bara 1 470 mm. "Trucken är så lättstyrd i trånga utrymmen att det känns som att vända på stället”, förklarar Rosenthal. Utöver förarkomfort, har säkerhet prioriterats. Trucken har Curve Control, automatisk hastighetsreducering i kurvor och ett skyddande ryggstöd.

Hög toppfart

Batterikapacitet på upp till 620 Ah ger långa drifttider - som regel två skift per laddning. Dragtruckens energibesparande och kraftfulla 24V drivsystem hör till den nya generationens elmotorer. "Detta är grunden till den höga prestandan", tillägger Rosenthal.

Sedan 1958 har Jungheinrich funnits i Sverige. Vår verksamhet består av försäljning av nya och begagnade truckar, service och reparationer. Huvudkontoret är placerat i Malmö med filialkontor i Stockholm och Göteborg. Vi har även försäljningskontor i Västerås, Örebro och Jönköping. Vårt väl utbyggda servicenät gör oss till en trygg partner. I Sverige är vi sammanlagt 115 medarbetare och omsätter över 300 miljoner svenska kronor.