VAHLE öppnar automatiserat miniload-lager

VAHLE öppnar automatiserat miniload-lager

Omfattande modernisering av produktion och intralogistik
Fördubbling av logistikyta i miniload-lager
Minskning av anläggningens energibehov upp till 25 procent

Kamen, Tyskland: PAUL VAHLE GmbH & Co. KG har öppnat ett av de mest moderna materialflödessystemen av sitt slag i Kamen, Tyskland. Moderniseringen av lagret har kostat 2,5 miljoner Euro. Nu sker orderplock automatiskt med toppmodern lagerutrustning från Jungheinrich.

“Med denna investering har Vahle katapultat in i framtiden och lagt grunden för hållbar optimering av alla produktionsprocesser,” sade Achim Dries, VD för Paul Vahle vid öppningsceremonin. Hjärtat i det nya logistiksystemet är ett automatiserat miniload-lager med 7 314 lagerplatser. Boxar med dimensionerna 600 x 400 och 300 x 400 millimeter lagras med dubbelt djup eller fyrdubbelt djup samt på tvären. Dessa servas av Jungheinrich’s snabba staplingskranar, med hastighet på sex meter i sekunder. Ett bredgångslager, grenställ för förvaring av långt gods och drive-through-ställage byggdes också. Logistikytan har närmast fördubblats genom denna modernisering till drygt 3 500 kvadratmeter.

Med idrifttagandet av miniload-lagret är VAHLE det första företaget i världen att använda Jungheinrich Miniload STC. Stapelkranarna har energilagringsenheter som kallas SuperCaps. De lagrar rörelseenergin vid bromsning och matar tillbaka den till drivsystemet vid acceleration. “Detta minskar energiförbrukningen med upp till 25 procent,” berättar Dries.

Systemet är konstrurerat för maximal effektivitet beträffande platsutnyttjande. Med innovativ skendesign och toppmodernt drivsystem, används mindre yta genom integrationen vid mastbasen. Staplingskranarna har de minsta dimensionerna i sin klass. Därmed krävs mindre utrymme samtidigt som lagerkapaciteten och produktiviteten ökar. För att ytterligare öka plockprestandan i leveranslogistiken har ett modernt pick-to-light-system installerats parallellt med det automatiserade miniload-lagret. Det är anslutet till ett drivet-through-ställage för upp till 600 snabbrörliga komponenter.

Om Paul VAHLE GmbH & Co. KG

Paul VAHLE GmbH & Co. KG är en systemleverantör inom mobila industriapplikationer. Sedan grundandet år 1912 har företaget levererat anpassade energi- och datapositioneringssystem för flertalet applikationer världen över. Det fokuserar på bland annat kranteknologi, intralogistik och portteknologi.