Skillnaden i synen på säkerhetsmedvetenhet - ett säkerhetshot i sig

Skillnaden i synen på säkerhetsmedvetenhet - ett säkerhetshot i sig

Allt fler säkerhetsexperter lyfter fram människan och det mänskliga beteendet som en nyckelfaktor för ökad och hållbar säkerhet. Men skillnaden i synen på hur det ska gå till, skiljer sig markant mellan USA och Europa. Det konstaterar Robert Willborg, säkerhetsexpert och CISO på Junglemap, nyss hemkommen från världens största säkerhetsmässa, RSA, i San Fransisco.

Från scenerna på RSA var det många experter som lyfte fram vikten av att höja medvetenheten hos allmänhet och medarbetare. Men medan vi i Europa, och inte minst här i Sverige, allt oftare lyfter fram vikten av att göra detta över tid, är det påtagligt att höjd medvetenhet i USA utlöses av enskilda händelser som sedan följs av enskilda punktinsatser.

För att öka den grundläggande förmågan och medvetenheten så måste man göra detta innan det hänt. Att invänta att det dyker upp ett problem kan mycket väl innebära att det är försent. Inte för individen utan för företaget då incidenten som orsakades av en omedveten individ fick verksamheten att gå omkull.

Här tror jag att vi från Sverige och resten av Europa har en pedagogisk utmaning framför oss. När marknadsledande aktörer från Nordamerika talar om awareness-building, bör vi säkerställa att de även menar en höjd medvetenhet året runt. Och att det är metoder för att lösa den utmaningen som är det viktiga.

För det ökade antalet cyberattacker världen över talar sitt tydliga språk: varken ransomware, malware eller phishing-attacker tar någonsin paus. Därför blir en ökad och bibehållen medvetenhet året runt helt avgörande i säkerhetsarbetet.

Fakta RSA
RSA är en säkerhetsmässa som startades tidigt 1980-tal av säkerhetsföretaget RSA data security Inc. Förkortningen kommer ifrån grundarna Rivest, Shamir och Adelman. Den har växt sig till ett event som före pandemin samlade upp till 80 000 personer.