Titta! Pippi! Junibacken gör babydrama med Pippi Långstrump Foto: Ulf Huett

Titta! Pippi! Junibacken gör babydrama med Pippi Långstrump

Den 27 oktober är det premiär för Titta! Pippi! – en dockteater för den allra yngsta publiken och deras vuxna. I en nyskriven dramatisering av det första som Astrid Lindgren berättar om Pippi Långstrump, får barnen uppleva sitt kanske första möte med Pippi. Publiken får följa Pippi på böljande hav och Lilla Gubbens rygg på väg mot hennes nya hem; Villa Villekulla. Det blir en fascinerande och fängslande stund för såväl det lilla barnet som för den vuxne.

Berättelsen om Pippi Långstrump kom till när Astrid Lindgren berättade en saga för sin dotter, då sju år gammal. Efter tre år var den första boken färdig och skänktes som en gåva till dottern på tio-årsdagen. Med åren har Pippi Långstrumps popularitet vuxit hos yngre barn med hjälp av filmer och böcker. Med den här föreställningen vill Junibacken ge liv åt Pippi Långstrump för de allra yngsta barnen, sex månader till två år.
– För många barn är det första mötet med Pippi Långstrump en docka. I den här föreställningen vill vi fylla dockan och Pippi med en historia. Vi vill ge barnen en litterär kompis som kan följa dem högt upp i åldrarna, säger Mikael Kallin, regissör och konstnärlig ledare på Junibacken.
I föreställningen får publiken möta Pippi Långstrump redan innan Astrid Lindgrens egen berättelse om Pippi börjar. Publiken får uppleva Pippis resa till Villa Villekulla efter att hennes pappa blåst i sjön. Genom böljande hav och på Lilla Gubbens rygg får vi följa den spännande färden till Pippis nya hem; Villa Villekulla.
– Genom att gestalta detta med en dockföreställning kan vi göra sådant som människan inte kan. Det är ett sätt att ge liv åt Pippi Långstrumps ovanliga förmågor, säger Mikael Kallin.

Föreställningen är cirka 20 minuter lång och skapad för barn mellan sex månader och två år och deras vuxna. Föreställningen har premiär 27 oktober och ingår i Junibackens repertoar. Entrébiljetter och teaterbiljetter bokas på junibacken.se.

Ackreditering till premiärföreställning och frukost

Välkommen på premiär! Medföljande barn i ålder för föreställningen är självklart också välkomna. På plats tar Junibackens kreativa ledare Mikael Kallin emot.

Tid: 27 oktober kl. 10.30. Frukost serveras från kl. 9.30.

Plats: Junibacken, Galärvarvsvägen 8, 115 21 Stockholm

OSA senast 26 oktober till: Sandra Axell Katouzi, kommunikations- och marknadschef på sandra@junibacken.se eller på tel. 070-754 22 43.

Bilder för nedladdning: https://bit.ly/3u5rSFG

Junibacken har årligen runt 320 000 besökare och varje år spelas här upp till 1500 teaterföreställningar - vilket gör att vi är en av Sveriges största barnteaterproducenter. På Junibacken tas barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill man inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser navet. Verktygen som används är sång, musik, teater och lek. Dessa används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stor. Ambitionen är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken har två år i rad utsetts till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix. www.junibacken.se