Den nya, mer hållbara, förpackningen.

Nytt emballage sparar 27 miljoner plastpåsar per år

I ett led att bli mer hållbart byter JYSK ut allt emballage för sina sängkläder.
Bytet, från plast till miljöcertifierad papp, väntas leda till en minskad plastanvändning på motsvarande 475 ton årligen.

JYSK har sjösatt en ambitiös hållbarhetsplan, och som en följd av den ser företaget nu över förpackningar och emballage för sina produkter.

I ett stort steg har JYSK beslutat att helt ta bort plast som emballage för sängkläder.

Förändringen kommer minska den årliga plastanvändningen globalt med motsvarande 27 miljoner plastpåsar, vilket motsvarar 475 ton plast.

– Förändringen minskar vårt koldioxidavtryck och ger våra kunder ett paket som är enkelt att återvinna hemma, säger Sam Harrington, hållbarhetschef på JYSK.

Den nya förpackningen är skapad av FSC-certifierat material (FSC® N001715), vilket innebär att att råvaran kommer från hållbart skogsbruk, där hänsyn tagits till djur- och växtlivet. Certifikatet borgar också för att ansvar tagits för miljö-, sociala- och ekonomiska faktorer.

– Strategin var att hitta en mer hållbar förpackningsdesign som samtidigt höll hög kvalitet, och jag är mer än nöjd med resultatet, säger Katrine Møller Vinther, produktansvarig för sängkläder på JYSK.

Skiftet påbörjas nu och väntas vara fullt genomfört så fort befintliga sängkläder med den gamla förpackningen sålt slut.

JYSK är en internationell butikskedja med skandinaviska rötter som säljer allt till hemmet. Den första butiken öppnade i Danmark 1979 och 1991 öppnades den första svenska butiken i Malmö. Idag har JYSK fler än 2 900 butiker och 23 000 medarbetare i 51 länder. I Sverige finns 148 butiker utspridda i landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. JYSK ägs av familjen bakom Lars Larsen group som äger en mängd olika företag med en total omsättning på 4.7 miljarder EUR. JYSKs omsättning är 3.794 miljarder EUR.

Anders Græsbøll Buch

Presskontakt Communications Consultant +45 23 20 55 67