Stocholm i topp i årets Framtidsbarometer

Tisdagen 4 november 2008

Stockholm, Solna och Göteborg tar tätpositionerna i årets Framtidsbarometer för Sveriges kommuner. Framtidsbarometern, som genomförs av Kairos Future bedömer framtidsutsikterna för alla kommuner i Sverige utifrån en kombination av historiska och framtida framgångsfaktorer. Varberg kommer först av kommunerna utanför storstadsområdena och Borgholm är årets raket.

För andra gången rankar Kairos Future framtidsutsikterna i Sveriges kommuner. Rankingen bygger på en analys av ett femtiotal faktorer som historiskt visat sig ha starka samband med förmåga att attrahera boende och få ett växande och dynamiskt näringsliv.

- Att storstadskommunerna kommer i topp är inte överraskande. De har den dynamik som en bred arbetsmarknad, många högutbildade och goda kommunikationer skapar, säger Mats Lindgren, Kairos Futures grundare och ansvarig för undersökningen. Det som är mer överraskande, men också glädjande är att städer som Varberg, Karlstad och Jönköping klättrat snabbt och nu ligger på topp 20.

I årets undersökning knappar Skåne och Västsverige in på Stockholms försprång. Malmö kommer först på 23e plats, men har klättrat 17 platser sedan 2002 och sex Skånekommuner hamnar på topp 20-listan, med Vellinge på fjärde plats i topp.

- Den skjuts som Malmöregionen men även Helsingborgsregionen fått till följd av Öresundsbron syns tydligt i resultaten. Tre av Helsingborgsregionens kommuner - Helsingborg, Ängelholm och Höganäs - har tagit sig in på topp-20-listan, säger Mats Lindgren. Även Göteborgsregionen knappar in på Stockholm. Göteborg har t ex klättrat 9 placeringar och ligger nu på tredje plats.

De verkliga raketerna i årets barometer ligger dock bortom storstadsområdenas randområden. Största raketerna är Borgholm på Öland, följd av Berg i Jämtland och Malung i Dalarna. Även Värmlandskommuner som Torsby, Kil och Årjäng tillhör vinnarna, liksom norrlandskommuner som Arvidsjaur, Gällivare och Haparanda.

- I Värmlandskommunernas fall bygger framgången mycket på närheten till Norge, Arvidsjaur är inne i en positiv spiral byggd på biltestklustret i regionen och i Haparanda har positionen som starkt regionalt centrum med nyetableringar och samarbete med Tornio gett en stark skjuts framåt.
Bland förlorarna i årets barometer finns mindre kommuner som drabbats hårt av företagsnedläggningar, däribland Söderhamn, Katrineholm och Kumla.

I botten av listan, dvs kommuner med de sämsta framtidsförutsättningarna, hittar vi mindre bruksorter i Syd- och Mellansverige, som Ljusnarsberg, Storfors, Bengtsfors, Hultsfred och Norberg. Det är ofta orter med låg utbildningsnivå, åldrande befolkning, begränsad lokal arbetsmarknad och svagt nyföretagande.

- Det är här kommuner som är raka motsatsen till de mer dynamiska storstads- eller universitetsorter som toppar listan, säger Mats Lindgren. Men samtidigt ska man komma ihåg att en dålig placering inte med nödvändighet innebär att det är kört. Det finns gott om kommuner som lyckas långt bättre än deras förutsättningar antyder. På samma sätt finns det många som inte alls förmår utnyttja sitt goda läge.
- Nyckeln till framgång handlar om stadsmannaskap. Vad som krävs är ett medvetet långsiktigt arbete och ett gott samarbete mellan kommun och näringsliv där man gör gemensam sak mot framtiden.

För mer info om Framtidsbarometer kontakta
Mats Lindgren

• Undersökningar, rapporter