Kerson Leong från Kanada är ledare och solist under Camerata Nordicas kommande konsertturné.

Distant Light - Camerata Nordica, Kerson Leong ledare och solist

Den kanadensiske stjärnviolinisten Kerson Leong medverkar för första gången som ledare och solist tillsammans med Camerata Nordica.

Kerson Leong är född 1997 i Ottawa i Kanada och räknas som en av sin generations absolut främsta violinister. Tack vare att hans mor var violinist kom Kerson Leong redan som 4-åring att börja odla sitt musikintresse. Tidigt undervisades han av den före detta konsertmästaren i Montreal Symphony Orchestra, Calvin Sieb. Vid en rikstäckande kanadensisk musiktävling vann Kerson Long första pris fem år i rad (2005 – 2009) och vann också 2010 förstapris vid International Yehudi Menuhin Violin Competition. Kerson Leong valdes, av Yannick Nézet-Séguin, att under säsongen 2018 – 2019 vara artist-in-residence hos Orchester Métropolitain. Art of Etude är en serie pedagogiska youtubevideos som är välkända i hela musikvärlden där Kerson briljant förklarar många av fiolspelandets tekniska svårigheter. Jonathan Crow, konsertmästare i Toronto Symphony Orchestra, beskriver honom som ”inte bara en av Kanadas största violinister utan en av de största violinisterna, punkt.”
– Kerson Leongs snabba karriär har redan gett honom möjlighet att framträda på världens största scener tillsammans med de mest berömda orkestrarna. Vi är otroligt glada över möjligheten att kunna introducera honom i Sverige, säger Zéphyrin Rey-Bellet, orkesterchef och konstnärlig chef för Camerata Nordica.
Programmet består av verk som betyder mycket för Kerson Leong och är uppbyggt kring Petris Vasks violinkonsert Distant Light, Tala gaisma, för violin och stråkar. Sedan det komponerades, för två decennier sedan, har det blivit en modern klassiker och beskrivs av kompositören som ”en sång sprungen ur tystnad och som sedan åter flyter in i tystnaden, full av idealism och kärlek, stundom melankolisk, stundom dramatisk”.
– Distant Light spelas sällan då det är oerhört krävande för violinisten, men det gick strålande för Kerson Leong under repetitionerna, berättar Zépheryn Rey-Bellet, som uppmanar alla att komma på konserten. Det är inte varje dag man erbjuds möjligheten att få uppleva en så briljant violinist i ett så ovanligt program.

C. NIELSEN Underlige Aftenlufte arr. för stråkorkester
P. VASKS Distant Light concerto för violin och stråkorkester