Korridorgrannar i Incubator skapade ny branschtidning

När korridorgrannarna Richard Johansson, Niklas Nordheim, Johan Nordgren och Pelle Sederkvist ”fann varandra” i Kalmar Science Park Incubator kläcktes idén om en ny rikstäckande branschtidning för träindustrin. En idé som blev verklighet härom veckan då första numret av Svensk Träindustri lanserades.

I somras insåg entreprenörerna Richard, Niklas och Johan på MagzMagazine att korridorgrannen Pelle Sederkvist som driver Sederkvist Kommunikation hade en bakgrund som stämde väl överens med deras egna framtidsvisioner för varumärket. Pelle som länge arbetat med tidningsproduktion och idag arbetar med och har stor erfarenhet av den träbearbetande industrin presenterade en idé om en branschtidning som skulle fylla ett tomrum på marknaden. Hans kontaktnät inom träbearbetningsbranschen - i kombination med MagzMagazines ambitioner - matchade varandra så perfekt att ett samarbete inleddes för att ta fram Svensk Träindustri.

Det första numret släpptes i veckan i en tryckupplaga på 5200 exemplar, och riktar sig till läsare inom träbearbetningsindustrin som vill ha senaste utvecklingsnyheterna inom branschen. Den distribueras till sågverk, hyvlerier och förädlingsföretag som exempelvis tillverkare av fönster, dörrar, trappor, golv samt kök och inredning. Ambitionen med tidningen är att skapa en smidig länk mellan så väl kunder som leverantörer in branschen.

-          En viktig uppgift i tider med mycket varsel och nedläggningar, tycker Richard Johansson.

Idag sitter Pelle med i redaktionsrådet med fokus på koncept, innehåll och förbättringsförslag.

-          Det är mycket roligt att MagzMagazine nappade på min idé om en ny tidning i en för dem helt okänd bransch. Jag vet att Svensk Träindustri definitivt kommer fylla ett tomrum, där i dag en aktör haft monopolställning, säger Pelle Sederkvist.

För mer pressinformation, kontakta

NIKLAS NORDHEIM | Mags Magazine AB