​Hög belastning men motiverade medarbetare

Personalen är motiverad i sitt arbete och tycker att arbetsuppgifterna känns meningsfulla. Det visar resultatet av den medarbetarenkät som genomförts inom Kalmar kommun under hösten. Kommunen som arbetsplats får betyget 4,2 av 5 möjliga.
– Ett mycket bra resultat och personalen gör ett fantastiskt arbete för välfärden i vår kommun! Enkäten är det vi utgår ifrån när vi nu ska fortsätta att utveckla vår personalpolitik för kommunens verksamheter, säger Bertil Dahl (V), kommunalråd och ordförande i personalutskottet.

Nästan 6200 medarbetare i kommunens förvaltningar och kommunala bolag har under hösten fått chans att tycka till om sitt arbete och sin arbetsgivare. Svarsfrekvensen har varit goda 79 % för en enkät bestående av cirka 60 frågor inom områdena kompetens och utveckling, medarbetarskap, arbetsmotivation, information, arbetssätt och mål, kommunikation och arbetsgemenskap, ledarskap, kränkande särbehandling, medarbetarsamtal och arbetsbelastning.

Och resultaten för kommunen är mycket positiva. Personalen är motiverad i sitt arbete, tycker att arbetsuppgifterna är meningsfulla och anser att de har hög kompetens för att klara sina arbetsuppgifter.
– Roligt att personalen verkligen brinner för sitt jobb. Det är helt avgörande för att vår verksamhet ska hålla hög kvalité och att kommunens invånare ska få bästa möjliga service och omtanke i kontakterna med oss, menar Dzenita Abaza (S), kommunalråd.

Kompetens, gemenskap och motivation i arbetet är de områden som sticker ut som positiva. I andra vågskålen ligger ledarskap, målarbete och hög arbetsbelastning.
– Vi är medvetna om att det finns verksamheter som har hög arbetsbelastning och vi ska titta på hur vi kan förbättra deras situation. Noggrannhet vid rekryteringen, bra internutbildningar och tidigt stöd om vi märker att belastningen ökar är något vi tittar på. Vi har också en duktig företagshälsovård som är ett viktigt stöd för cheferna i det hälsofrämjande arbetet, säger Anne Elgmark, personalchef.

Bertil Dahl (V), kommunalråd, tel. 0480-45 00 24, 070-348 17 68
Dzenita Abaza (S), kommunalråd, tel. 0480-45 00 23, 076-116 96 62