Kalmar kommun stödjer Grannsamverkan

Grannsamverkan är ett samarbete mellan de boende, Polisen och kommunen. I Kalmar är även Länsförsäkringar Kalmar län med och driver frågan. Syftet med den brottsförebyggande metoden Grannsamverkan är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet. Enligt en rapport från Brottsförebyggande rådet (Brå) kan boende minska inbrotten med så mycket som 26 % i ett bostadsområde med metoden.

Metoden bygger på ökad uppmärksamhet bland de boende samt kunskap om vilka åtgärder de kan vidta för att minska risken för att bli utsatt för inbrott. Målet är att minska brottsligheten och öka tryggheten i bostadsområden. Därför har Kalmar kommun beslutat att stödja verksamheten Samverkan mot brott (SAMBO) som står bakom metoden Grannsamverkan i Sverige.
– Vi har valt att aktivt stödja Samverkan mot brott och Grannsamverkan för att kostnaden inte ska vara avgörande för vilka som har möjlighet att använda metoden. Alla ska ha rätt att få samma stöd för att arbeta med trygga bostadsområden, säger Ann-Sofie Lagercrantz, social strateg kommun.

Just nu pågår ett stort arbete med uppstart av nya Grannsamverkansområden samt modernisering av befintliga områden.
– Nästa uppstartsmöte är idag den 5 december och intresset är stort, ungefär 60 personer är anmälda till kvällens möte. Vi har fått stänga föranmälan, säger Ann-Sofie Lagercrantz.

Media hälsas välkomna till kvällens möte
Plats: Polishuset, Galggatan 4, Kalmar
Tid: 5 december, kl. 18.30-20.30
Medverkande: Ann-Sofie Lagercrantz, strateg social hållbarhet, Kalmar kommun; Lotta Petersson, kommunpolis, Polisen; Bernth Pettersson, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Kalmar län

Så här fungerar Grannsamverkan
Den som vill starta Grannsamverkan i sitt bostadsområde kontaktar först sina grannar och stämmer av intresset. Därefter kontaktas den lokala polisen eller kommunen för uppstart av Grannsamverkansområdet. De boende utbildas av Polisen, kommunen och i Kalmar även av Länsförsäkringar Kalmar län, och får då en fördjupad kunskap om hur Grannsamverkan fungerar och vad som är viktigast i det fortsatta arbetet med att öka tryggheten och förebygga brott. Sedan erhålls skyltar och dekaler att använda för att visa att området är aktiva inom Grannsamverkan.

Alla, oavsett försäkringsbolag, kan givetvis bedriva Grannsamverkan.

Det finns några minimikrav för att bedriva Grannsamverkan:
1. Vaksamhet: Var allmänt vaksam och kontakta polisen om något är misstänkt
2. Om du är bortrest: Meddela dina grannar om du är bortrest mer än några dagar
3. Värdesaker: Förvara värdesaker på ett betryggande sätt
4. Förebyggande åtgärder: Var förtrogen med de förebyggande tips som finns på www.samverkanmotbrott.se.

För mer information, kontakta:
Ann-Sofie Lagercrantz, strateg social hållbarhet, Kalmar kommun, tel: 0480-45 01 63
Lotta Petersson, kommunpolis, Polisen, tel: 0761-45 24 40
Bernth Pettersson, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Kalmar län, tel: 0480-691 56

• Sociala frågor

• inbrott