Två unga lovande tjejer delar på travstipendium

Två unga lovande tjejer delar på travstipendium

Det blir Freja Borg och Isabella Fagerlund som får dela på årets travstipendium, körlicens respektive tränarlicens. Stipendiet delas ut av Kalmar Energi och Kalmartravet till aktiva ungdomar inom travsporten. Körlicensen innebär att Freja kan köra i riktiga travlopp. Tränarlicensen innebär att Isabella får träna travhästar och anmäla sig till riktiga travlopp. Till sitt förfogande har de travskolans Kallblod Gjerde Åsar samt Lamborghini S.T och Avellino.

Motivering
Freja är en charmig tjej som utstrålar positivitet och har alltid svar på tal. Nästan all sin lediga tid tillbringar hon med hästar. Främst med att träna och sköta sina egna, men hon är också en mycket omtyckt ledare i travskolan. Freja har mycket god hand med både hästar och barn och är en stor förebild för många inom ponnytravet, inte bara för att hon vinner många ponnylopp utan för att hon alltid ställer upp och hjälper till.

23-åriga Isabella är öppen, social och har inga problem med att möta nya människor. Isabella jobbar gärna för att andra ska bli lika travintresserade som hon själv blev för 8 år sedan. Hennes dröm är att bli tränare och att vara ansiktet utåt för travsporten. Förhoppningen är att hon ska kunna leva på sitt största intresse.

Glada stipendiater
Freja Borg är vår yngsta stipendiat någonsin med sina nyligen fyllda 15 år. Men trots sin ringa ålder saknar hon inte meriter inom ponnytravet, bland annat vann hon Nordiskt Mästerskap 2015 och Svenskt Ponnytravkriterium 2014. Hon har flera år vunnit ponnychampionligan på Kalmartravet och dessutom representerat Kalmar under Ponny-Elitveckan på Wången.

- Jättekul att få stipendiet, nu längtar jag sjukt mycket efter att få ta körlicens och även att få börja tävla med varmblod, säger Freja Borg.

Isabella Fagerlund har ett brinnande intresse för hästar och tillbringar sin lediga tid i stallet med att hjälpa till med att träna hästarna, putsa selar och fixa i stallet. Hon är inte rädd för att jobba hårt och vill lära sig allt. Isabella har själv tränat mycket och vet vad det innebär. Hon är stark, målmedveten och älskar utmaningar. Går det dessutom fort är det extra bra.

- Jag känner mig glad och tacksam och det är hedrande att få stipendiet. Min dröm är att bli tränare. Vad kul detta ska bli, jag äskar ju hästar och travsporten, säger Isabella Fagerlund.

Intresset för travsporten växer år för år
Det är fjärde året som stipendiet delas ut, ifjol gick det till Evelina Larsson som under året har lånat travhästen Lamborghini S.T och Avellino för att under ett halvår förkovra sig inom sporten och ta tävlingslicens för att få köra travlopp. Sedan stipendiet instiftades har intresset ökat för travsporten bland ungdomar i Kalmar.

- Att kunna erbjuda ungdomar den här möjligheten och att sedan få följa deras utveckling är fantastisk, avslutar Therese Andersen kommunikationschef på Kalmar Energi.

Utdelning av stipendium
Årets stipendiater kommer att uppmärksammas i samband med Kalmartravets travtävlingar (V64) fredag 29 januari med ceremoni i vår vinnarcirkel. Start ca. 18.25. Massmedia har möjlighet att fota och ställa frågor.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till över 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.