Memovox, ett av Jeager-LeCoultres flaggskepp

Jaeger-LeCoultre lanserade sin nya modell ”Memovox” på Baselmässan 1951. Namnet betyder ”minnets röst” (The voice of memory).

Uret som har mekaniskt alarm fick mycket positiv uppmärksamhet på mässan med det dröjde ända tills 1956 innan utvecklingen av urverket gjorde att man kunde en färdig produkt kunder presenteras på marknaden. Klockan blev en världsnyhet i form av världens första automatiska armbandsur med alarm (Cal 815). Modellen var ett klassisk ur utan datum och drogs upp med hjälp av en hammarautomat. 1959 följdes den upp med motsvarande modell, nu med datum (Cal 825).

Memovox blev snabbt en klassiker från Jaeger-LeCoultre och efterfrågan ökade under hela 1960-talet. Jämte de klassiska modellerna satsades det på flera innovativa modeller. Bland annat utvecklades de två eftertraktade sportmodeller Deep Sea Alarm och Polaris.

1969 presenterades ett nytt urverk Cal 916, ett urverk där man nu gått ifrån hammarautomaten och trots alarmfunktionen lyckats få in en rotor som snurrar 360 grader. Under 1970-talet kommer det en rad modeller av Memovox med nytt utseende i form av färgglada urtavlor och större boetter.

Memovox har tillsammans med modellnamnen Atmos och Reverso varit Jaeger-LeCoultres viktigaste och mest betydelsefulla modeller.

På vårens Klockkvalitetsauktion har vi glädjen att kunna presentera inte mindre än 11 stycken Jeager-LeCoultre Memovox.

• herrur
  • klockauktion