Kaplans auktionerar ut Memorabilia och Klockor i samarbete med Gran Turismo Expo

Kaplans Auktioner och GranTurismoExpo kommer 18 november hålla en auktion där racingrelaterade klockor och motorrelaterad memorabilia går under klubban i regi av Kaplans Auktioner. Auktionen kommer hållas i mässans lokaler i den vackra gamla bilfabriken i Nacka Strand.

Mer än 8 500 besökare fick uppleva en färgsprakande och härligt mullrande tillställning när Gran Turismo Expo hade sin premiär hösten 2011. Här samlas de senaste och läckraste sport- och lyxbilarna tillsammans med klassikerna och klubbarna, och kryddar med klockor, konfektion och annat som kittlar sinnena för alla bilkonnossörer.

Många intressanta samlarobjekt finns inlämnade för auktionering och bland dem kan nämnas ett svartvitt fotografi av Sveriges mest välkända Formel-1 stjärna Ronnie Peterson, i en Ferrari 512 sportvagn från säsongen 1972, bilden tagen på Daytona Beach, USA. Utropet börjar på 1 800 kronor.

Auktionsnummer 8 är nostalgi för många, 3 stycken Dinky Toys från 50-talet, en Ferrari i blågult med artikel nr 234, Talbot Lago i ljusblått med nr 230 och en Maserati i rött med nr 23N.

En annan pärla är boken Liebe zu ihm, THE Porsche BOOK, Från augusti 1960 som handlar om märket 1950-1960, i fem språk, otroligt eftersökt raritet i svartvitt och i färg. Utropet börjar på 11 000 kronor.

Auktionsnummer 138 känns roligt att få ropa ut, nämligen en Dunhhill Ltd, London, Wheel Watch Petrol Head. En prototyp med reservkraftsindikator. Det var Tom Bolt som av en ren tillfällighet fick förtroende av Dunhills VD att designa företagets klockor. Historien medföljer i ett brev och budgivningen har börjat.

Vi har nöjet att presentera många eftertraktade Tag Heuerklockor under auktionen. En HEUER, 300 SLR, "Tachymetre", med certifikat och orginalbox ropas ut som nummer 49. Klockan är limiterad och numrerad (Nr. 0380/5000). Auktionsnummer 51 är en HEUER, Monaco från ca 1972 i sitt orginaletui.

Samtliga auktionsobjekt kan ses på Kaplans Auktioners hemsida www.kaplans.se samt på plats på bilmässan GranTurismoExpo!

• herrur
  • granturismoexpo
  • memorabilia

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av Kaplans Auktioner och systerbolaget Guldsmedsaffären Kaplans Safir. Kaplans Auktioner är Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor. Kaplans Safir är en exklusiv guldsmedsaffär som finns i samma lokaler som auktionshuset. Till oss kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor.

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 120 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.