Sveriges första temaauktion med Omega

Intresset för vintageklockor växer hela tiden, och tiden är nu rätt för en tematisk auktion i Sverige. Den 14 november presenterar Kaplans Klockkvaliten Omega Special, Sveriges första temaauktion med Omegaklockor.

Kaplans Auktioner håller varje vår och höst Klockkvaliten, den ledande klockauktionen i Sverige. I år är auktionen större än någonsin, ca 450 objekt, och för första gången presenteras auktionen uppdelad i två delar, med den andra delen helt tillägnad Omega.

”Vi har valt Omega därför att varumärket har funnits på marknaden under en mycket lång tid och man har producerat en hel del intressanta och viktiga klockor. Vi har också alltid haft ett stort intresse för Omegaklockor i Sverige.” säger Tony Frank, chef för klockvärderingen på Kaplans Auktioner.

Genom ett nära samarbete med Omega Museum i Biel / Bienne, Schweiz, åtföljs de flesta klockorna av ett Extract from the Archives, som anger vilket datum klockan tillverkades och till vilket land den levererades.

Klocka från bärgningen av Vasa

I den första delen av auktionen presenteras en unik Enicar Sherpa Dive (nr 158). Den tillhörde Bo Cassel, och användes under bärgningen av regalskeppet Vasa. Alla dykare och andra direkt inblandade i bärgningen var utrustade med en likadan Enicar-klocka. Bo Cassel var kapten på ubåtsbärgningsfartyget HMS Belos, och en mycket viktig person för hela bärgningen.

”Vi märker att intresset för äldre klockor växer hela tiden i Sverige och internationellt.” säger Tony Frank. ”Det märks både på att vi hela tiden får fler budgivare och mer mediabevakning i Sverige, Europa och USA, och också på att antalet klockor som lämnas in till försäljning ökar kraftigt. ”