KappAhl fortsatt störst på byxor

KappAhl har högst marknadsandel på byxor i Sverige: Genom att ta tillvara kundens önskemål vad gäller komfort och passform har byxor blivit en av KappAhls stora styrkor. När GfK Fashion Scope summerar 2011 är KappAhl fortsatt störst i Sverige på byxor i alla kategorier, kundgrupper och åldrar.

Många konsumenter upplever att det är svårt att hitta bra byxor till rätt pris. Avgörande faktorer är känslan av komfort och passform.
     – Med byxor är det extra viktigt att hitta rätt passform och design för varje modell, säger Mari Svensson, design- och inköpsdirektör KappAhl. Våra mönsterkonstruktörer arbetar mycket med att hitta den bästa passformen, minsta veck och insnitt synas i detalj för att byxan ska sitta snyggt och skönt.

Under 2011 sålde KappAhl nära 5 miljoner byxor och när GfK Fashion Scope rapporterar marknadsandelar har KappAhl fortsatt den högsta totala marknadsandelen (7,9%)  i Sverige inom byxor i alla kategorier, kundgrupper och åldrar.
      – Vi har lyckats bra genom att omsorgsfullt ta tillvara vår mångåriga relation till vår kund, säger Mari Svensson. Arbetet med att förvalta och förnya vårt byxsortiment efter vår kunds önskemål kommer att synas ännu tydligare i butik i höst.

För ytterligare information kontakta gärna:
Mari Svensson, Design- och Inköpsdirektör, tel 0704-71 56 21
Charlotte Högberg, Informationschef, tel 0704-71 56 31

• byxor
  • gfk
  • fashionscope
  • marknadsandelar
  • passform
  • jeans
  • komfort
  • konsument
  • kund

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL *
KappAhl är en ledande modekedja med över 380 butiker och närmare 4 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2010/2011 var KappAhls omsättning knappt 5 miljarder kronor och rörelseresultatet 222 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

*Enligt Orvesto Konsument/Indikat