Martin Shibbye - 438 dagar som samvetsfånge

Martin Shibbye - 438 dagar som samvetsfånge

Onsdagen den 9 mars kl.19 besöker journalisten Martin Schibbye Lokstallarna i Karlshamn och berättar om sina erfarenheter från 438 dagar som samvetsfånge i Etiopien, om pressfrihet och om problematiken med att rapportera från svårtillgängliga områden.

Om Martin Schibbye
Frilansjournalist, född 17 oktober 1980.

Asien har varit Martins främsta bevakningsområde som journalist med uppdragsgivare som till exempel Filter, SvD, Aftenposten, Sydsvenskan.

2012 fick han tillsammans med Johan Persson Publicistklubbens pris till Anna Politkovskajas minne samt 2013 Ludvig Nordström-priset.

De båda fick även tillsammans med Mesfin Negash, exiljournalist från Etiopien, Reportrar utan gränsers pressfrihetspris 2013. De fick priset eftersom de vågat utmana pressfrihetens gränser i ett land där fri journalistik stämplas som terrorism.

(källa: www.438dagar.se)

När? Onsdag 9/3 kl.19 Lokstallarna
Entré: 80 kr, biljetter köps via www.karlshamn.se/kultur eller på biblioteken i Karlshamn.

Ingår i Berättarkraft.

Arr: Folkuniversitet och Kultur Karlshamn