Socialjourens nya nummer. Foto: Sölvesborgs kommun

Nytt nummer till socialjouren

Från och med idag nås den sociala beredskapen via ett nytt telefonnummer, i stället för 112 som innan. Nu ringer du 040-676 90 58.

Social beredskap (socialjouren) är till för akuta ärenden som inte kan vänta till nästa vardag när ordinarie socialtjänst är i tjänst. Det gäller till exempel barn eller ungdomar som far illa eller akut behov av tak över huvudet. Om polis, ambulans eller brandkår behöver tillkallas larmar du 112, precis som tidigare.

Karlshamns kommun har sedan tidigare haft gemensam social beredskap med Ronneby och Sölvesborg. Nu går alla tre kommuner in i Kristianstads kommuns sociala beredskap, och byter därmed telefonnummer till socialjouren.

Från och med den 2 oktober når du den sociala beredskapen via Trygghets- och räddningscentralen i Kristianstad på telefonnummer 040-676 90 58.

Den socialjouren tjänstgör när ordinarie socialtjänst har stängt. För Karlshamns kommun innebär det vardagar från 16.30–08.00. Dag innan röd dag tjänstgör beredskapen från 15.00 då vår verksamhet är stängd. Under helgdagar tjänstgör beredskapen dygnet runt.

Helen Ahlberg

Verksamhetschef för IFO och arbetsmarknad 0454-56 34 08