Fr.v.: Henrik Arvidsson, Karl-Johan Varhaugvik Arto, Peter Johansson, Elin Sandelius, Robert Andersson och Dan-Magnus Svensson.

Smakfesten – i år ännu bättre och mer av allt!

Nu är det knappt en månad kvar tills den andra upplagan av Smakfesten, en del av Östersjöfestivalen, äger rum. I år kommer festen vara bättre och ha mer av allt! Nyheter är längre öppettider, gratis morgonyoga, nyttig frukost, bakverkstävling, fler mat-, öl- och vinproducenter, ett fullspäckat scenprogram i dagarna tre och tv-casting av Sveriges yngsta mästerkock.

Ett glatt gäng som arrangerar Smakfesten meddelade under torsdagsförmiddagen på plats i Näsviken i Karlshamn, där Smakfesten ska äga rum 19-21 juli, att årets upplaga är unik på många sätt och bättre än förra årets succéstart.

– Förra året kom det så mycket folk att maten tog slut, något som inte ska hända i år trots att vi räknar med ännu fler besökare än förra året då uppåt 20 tusen människor strömmade igenom området varje dag. Vi har i år tolv matvagnar på vår Foodcourt med Sveriges bästa streetfood där vi också har ett utökat utbud av fisk och skaldjur. Vi har fler lokala matproducenter i saluhalltältet och ännu fler vin och ölsorter att prova på jämfört med förra året, säger Elin Sandelius, projektledare för Smakfesten.

Smakfesten tjuvstartar på onsdagen klockan 15-21 med Friends and Flavors öl- och vinfestival. Här får man som besökare en unik chans att smaka på allt som Smakfesten erbjuder i dryckesväg och då ingår även kaffe på olika vis från Blekinge kafferosteri.

– Till detta populära arrangemang måste man dock förbeställa eller köpa biljett på plats för att delta. Vi har tio kranar med kvalitetsöl, sju ölproducenter och fem vinproducenter och importörer på plats, säger ölkännaren och ölproducenten Robert Andersson från Friends and Flavors.

– Det är unikt på en festival att kunna dricka sitt vin eller sin öl i riktiga glas, säger Peter Johansson från Friends and Flavors.

Hela Smakfesten ska andas gemytlighet och kvalitet.

– Man ska kunna ta vad man vill äta och dricka och sätta sig var man vill för att lyssna på spännande och roliga föreläsningar, jazzbandet som spelar, titta ut över havet och bara umgås med folk, säger Elin Sandelius.

Morgnarna startar med ett yogapass som är gratis för alla som känner sig manade. Nytt för i år är också att det ska erbjudas en nyttig och vegetarisk frukost för en överkomlig slant. Efter det drar sedan det spännande och fullspäckade scenprogrammet igång inne i Friends and Flavors tältet.

– Jesper ”Mitt i maten” Aspegren är konferencier i år igen och kommer bland annat att intervjua en dumpster som levt på kastad mat från varuhus i fyra år, Sven Melander om att gå upp i vikt kvickt, en expert om framtidens mat, en lokal Robinsondeltagare om hur det är att äta skalbaggar och larver, en expert om att odla utan jord, Katarina Ewerlöf om vad hon har i kylskåpet, en sakkunnig om matfusket och kändiskocken Tareq Taylor om mat som gör gott. En hel del matlagning sker på scenen och tävlingarna äger också rum här, säger Elin Sandelius.

En ny spännande programpunkt är ”Hela Karlshamn bakar”, där vem som helst kan vara med och tävla i att göra stans godaste bakverk.

– Vi ser verkligen fram emot årets upplaga av Smakfesten och hälsar alla välkomna till ett fantastiskt häng vid havet där alla sinnen ska kunna bli tillfredsställda, säger projektledaren Elin Sandelius.

Läs mer om Smakfesten på Östersjöfestivalens webbsida.