Sjuksköterskan Marina Torstensson var först ut att få sin första dos av kollegan Margareta Pålsson. Foto: Ingegerd Åberg

Vaccineringen av hälso- och sjukvårdpersonal har startat

Nu har vaccineringen av all hälso- och sjukvårdpersonal i Karlshamns kommun startat. Igår fick 230 av de cirka 1100 anställda i den kommunala vård och omsorgen sin första dos.

Alla anställda, även timvikarier, som jobbar inom vård och omsorg i Karlshamns kommun kommer de närmaste veckorna att erbjudas Pfizer/BioNTech vaccination som tas i två omgångar med tre veckors mellanrum. I veckan kom den första leveransen som 230 ur personalen vaccinerades med under gårdagen.

– Vaccinationen är ett jätteviktigt steg mot att livet ska återgå till det normala. Men det är ännu ett litet steg och vi kan inte tillåta oss att slappna av än utan måste fortsätta hålla ut innan vi kan säga att faran för smitta är över, säger Lina Gustafsson, kommunens medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Det är en hel del administration kopplat till vaccinationerna, och många inom kommunens olika verksamheter har anmält sitt intresse för att hjälpa till. Under gårdagens första vaccinationsomgång fanns Malin Söderdahl (intern service), Hanna Axelsson (Väggabadet), Ingegerd Åberg (verksamhetsutvecklare Omsorgen) och Susanne Håkansson (HR) till hjälp.

De har bland annat gått en utbildning på nätet i det nya journalsystemet ”Mitt Vaccin” som har en helt digital process, från bokning och registrering till påminnelser och rapportering. Det nya journalsystemet effektiviserar och förenklar vaccinationsprocessen.

– Det har gått jättebra och alla som kom igår var så glada över att vaccinationen äntligen kommit igång och de tog sprutan med glädje. Jag tycker det är roligt att få vara med att göra nytta i dessa tider även om det är mycket nytt att lära utanför mina ordinarie arbetsuppgifter, säger Susanne Håkansson, HR-handläggare.

– Alla har verkligen dragit sitt strå till stacken för att få vaccinationerna att fungera, inte minst våra skolsköterskor och vårdlärare som täcker hälften av bemanningen av sjuksköterskor som ger sprutorna. Utan dem hade det inte gått, säger Christina Svensson, säkerhetsskyddschef i Karlshamns kommun.

Vaccinationerna av all personal inom omsorgen sker under några veckor framåt på torsdagar på Östralycke serviceboende i Asarum. Nästa vecka kommer även de äldre inom särskilt boende att börja få sin andra dos vaccin. Efter den andra dosen är tagen tar det cirka en vecka innan man har skydd mot Covid-19.

Kontakt: Christina Svensson, säkerhetsskyddschef, mobil 073-357 61 73

____________________________________________________________________________

Karlshamns kommun har tillsammans med representanter från näringslivet enats om att gemensamt skapa förutsättningar för att kommunen ska växa till 50 000 invånare.

Utifrån den gemensamma visionen arbetar Karlshamns kommun och det lokala näringslivet sida vid sida för att tillsammans möjliggöra byggnation av fler bostäder, kompetensförsörjning och attraktion av fler invånare och företagsetableringar inom ramen för ett hållbart Karlshamn.