Vettekullahöjden, bostadsområdet som skapats av PMB och Thomas Sandell, vann 2022 års stadsbyggnadspris.

Vettekullahöjden vann Stadsbyggnadspriset 2022

Vettekullahöjden tog hem 2022 års Stadsbyggnadspris. Juryn imponerades av hur projektet med enkla medel har skapat värden genom att anpassa placeringarna av byggnaderna utifrån markens förutsättningar och spara natur.

Karlshamns stadsbyggnadspris bidrar till att lyfta fram och premiera goda exempel på genomtänkt byggnadsvård och nyproduktion. Vinnaren av 2022 års Stadsbyggnadspris, Vettekullahöjden, presenterades och korades under Gilla Karlshamn-galan den 1 april.

Vettekullahöjden

Byggherre: PMB
Byggföretag: PMB
Arkitekt: Thomas Sandell
Kategori: God Arkitektur

År 2020 köpte PMB planlagd mark av Karlshamns kommun, med möjlighet att bygga 38 villor. I projektet samarbetar PMB med arkitekten Thomas Sandell som ritar de husmodeller som köparna kan välja mellan.

Vettekullahöjden var nominerad i kategorin ”God arkitektur” och i nomineringen lyftes det fram att man genom arkitekturen lyckats få huset och naturen att smälta samman.

Juryn anser att byggnaderna är tilltalande i sig och i sitt sammanhang. Med enkla medel har man tillskapat värden genom att anpassa placeringarna av byggnaderna utifrån markens förutsättningar och spara natur. Bebyggelsen består av enkla, diskreta volymer, varierade inom samma tema som med hjälp den dova färgsättningen samspelar med omgivningen.

Därför tilldelas Vettekullahöjden 2022 års stadsbyggnadspris.

Motiveringen lyder:

”Mellan stenblock och tall slingrar sig vägen upp på berget och längs den finner vi omsorgsfullt placerade byggnader inpassade efter landskapet.

Bebyggelsen består av enkla, diskreta volymer, varierade inom samma tema som med hjälp den dova färgsättningen samspelar med marken, träden och himlen och bildar en helhet.

Tack vare projektets konsekventa gestaltning och noggrannhet, från detalj till helhet, blir resultatet en ny stadsdel med ett högt konstnärligt värde som är och fortsatt kommer vara till gagn för såväl de boende inom området, som för Karlshamn kommun i stort. ”

____________________________________________________________________________

Karlshamns kommun har tillsammans med representanter från näringslivet enats om att gemensamt skapa förutsättningar för att kommunen ska växa till 50 000 invånare.

Utifrån den gemensamma visionen arbetar Karlshamns kommun och det lokala näringslivet sida vid sida för att tillsammans möjliggöra byggnation av fler bostäder, kompetensförsörjning och attraktion av fler invånare och företagsetableringar inom ramen för ett hållbart Karlshamn.