Mindre utsläpp och större elproduktion efter sammankoppling
Två år har gått sedan Karlskogas och Degerfors fjärrvärmenät kopplades samman. Siffror visar att koldioxidutsläppen minskat mer än förväntat samtidigt som elproduktionen har ökat.
Två år har gått sedan Karlskogas och Degerfors fjärrvärmenät kopplades samman. Siffror visar att koldioxidutsläppen minskat mer än förväntat samtidigt som elproduktionen har ökat.
Naturvårdsverket har beslutat att bevilja 115 miljoner kronor i Klimatklivsstöd till satsningen på en ny linje för flytande biogas vid Biogasbolaget i Mellansverige AB:s anläggning i Karlskoga.
Investeringen uppgår till över 250 miljoner kronor och blir därmed det största Klimatklivsprojektet hittills i Örebro län.
Satsningen är en viktig milstolpe för utvecklingen av regional produktion av
Tre dammar och ett kraftverk i Fredriksberg har räddats från utrivning som följd av hårdare nationella krav på anläggningarna. Ludvika kommun tar över ägandet från Karlskoga Energi & Miljö, med målet att genomföra miljöanpassningar och säkra vattennivåerna i Säfsenområdets sjöar.
Certifieringen innebär att anläggningen uppfyller strikta krav för hur avloppsslam produceras, kontrolleras och kan återföras till jordbruket på ett säkert och hållbart sätt.
Nya bränslen som kräver större utrymmen och tekniska uppgraderingar som ger en ökad kapacitet. Nu görs flera anpassningar för att optimera framtidens fjärrvärmeleverans - en viktig del i Sveriges beredskap.
Idag produceras komprimerad biogas i Karlskoga som främst används till fordonsbränsle. Nu utreds möjligheten att även producera flytande biogas som har ett bredare användningsområde inom exempelvis industri och sjöfart.
Den vattenledning i Karlskoga som drabbades av två större läckor i vintras byts nu ut för att säkra leveransen framöver.
1974 byggdes reningsverket i Aggerud och sedan dess har det kommunala VA-området i Karlskoga mer än fördubblats till ytan. Idag hanteras 7 miljoner kubikmeter avloppsvatten om året och därtill stora mängder dagvatten som tidigare gick rakt ut i Möckeln.
Sammankopplingen av Karlskogas och Degerfors fjärrvärmenät är klar och det nya gemensamma energisystemet invigdes under fredagen av landshövding Lena Rådström Baastad.
Media bjuds in till invigningen fredagen den 30 augusti kl. 11.00 vid Baggängsvägen 1 i Karlskoga.
Ett drygt år har gått sedan Karlskoga fick sin första elsopbil. Både arbetsmiljön och trivselfaktorn för omgivningen har ökat och nu är ytterligare ett fordon på ingång för att trappa upp elektrifieringen.
Utfasningen av torv som bränsle är främsta faktorn till att utsläppen halverats de senaste fem åren. Och det kommer fortsätta sjunka när sammankopplingen med Degerfors fjärrvärmenät står klar under året.
2023 blev ett rekordår för Biogasbolaget både när det gäller produktion och leverans.
I december 2013 klipptes bandet till biogasanläggningen i Gottebol. Sedan dess har hundratusentals ton matavfall, gödsel och ensilage från hela regionen levererats hit och omvandlats till förnybar biogas och biogödsel. Och framtiden ser lovande ut.
Sammankopplingen av Karlskogas och Degerfors fjärrvärmenät fortsätter och nu gör projektet en stor tidsvinst när ledningarna svetsas ihop av en robot.
Idag invigdes Karlskogas nya publika laddstation som med sin placering intill E18 blir en viktig kugge i Mellansveriges infrastruktur för godstransporter.
Nu breddas fordonsparken som hittills har dominerats av biogasdrivna sopbilar. Karlskogas första eldrivna sopbil går i drift under veckan och utöver låga utsläpp bidrar den sänkta ljudnivån till en bättre miljö både för personal och för omgivningar.
På ett 7000 kvadratmeters område intill E18 har skog avverkats och markarbetena är i full gång. Redan i höst ska tunga fordon kunna ladda el på den nya stationen vid Mosserud i Karlskoga.
En ledning på tio kilometer ska byggas för att koppla ihop Karlskogas och Degerfors fjärrvärmenät och den ska vara klar om två år. Projekteringen är igång och nu undersöks placeringen.
Snart ska tunga fordon för godstransporter kunna ladda el på en ny anläggning vid Mosserud i Karlskoga. Spaden sätts i marken redan i höst och allt ska stå klart inom ett år. Projektet genomförs i samarbete med Energimyndigheten.