Nu är det klart: Melodifestivalen kommer till Karlstad 2018

Nu kommer återigen en av Sveriges största mediehändelser till Karlstad! Lördagen den 3 februari står Karlstad värd för den första delfinalen i Melodifestivalen 2018.

Tre gånger tidigare har Karlstad stått som värd för en deltävling i Melodifestivalen - 2004, 2006 och 2013. Nu är det dags igen!

– Det är glädjande att vi åter får ett sådant här populärt evenemang till Karlstad. Melodifestivalen bidrar till att göra Karlstad till en ännu mer attraktiv evenemangsstad med ett brett kulturutbud. Dessutom genererar det tillväxt och bidrar till en levande stad, säger Per Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande.

Karlstadsborna och besökare kan se fram emot en underhållande show då artisterna gör upp om de åtråvärda platserna i finalen. Det finns tre tillfällen att se Melodifestivalen i Karlstad - vid genrepet fredagen den 2 februari, matinéföreställningen eller vid direktsändningen lördagen den 3 februari.

– Melodifestivalen är inte minst ett evenemang som är till för Karlstadsborna men som även lockar besökare från övriga landet, vi räknar med cirka 2500 gästnätter. Karlstad är en stark destination med bra boende, fina arenor och vi är kända för ett gott värdskap säger Maria Westin, turismchef.

– I och med värdskapet för en delfinal i Melodifestivalen får Karlstad och det lokala näringslivet del av årets största mediehändelse i Sverige, säger Lennart Åhs, VD på Great Event of Karlstad.

Karlstads kommun är med och delfinansierar arrangemanget med 600 000 kronor och tre av kommunens bolag bidrar tillsammans med 300 000 kronor för hyra av lokal.

• Sociala frågor

• Karlstad

Turismverksamheten i Karlstad ingår i Tillväxtcentrum och jobbar förutom med turism också med näringsliv och planarbete. Vårt uppdrag är ett Karlstad ska bli ett av Sveriges bästa besöksmål. Vår vision tillsammans med grannkommunerna är att Karlstadsregionen ska vara Sveriges mest gästvänliga region och redans mål året om. Vårt övergripande mål är att besöksnäringen ska utvecklas och genom fler tillresande gäster nå goda resultat, så vi får fler arbetstillfällen.

Maria Westin

Presskontakt Turismchef +46 (0)54-5402465