"Ingen ska behöva flytta från landsbygden på grund av att man hamnar i ett digitalt utanförskap", menar Anette Eriksson.

Karlstads El- och Stadsnät beviljas 12,5 miljoner kronor för fiberutbyggnad på landsbygden

Karlstads El- och Stadsnät kan idag stolt meddela att vi beviljats stöd på 12,5 miljoner kronor från Post- och Telestyrelsen (PTS). Pengarna ska gå till att genomföra en omfattande fiberutbyggnad på landsbygden.

– Det känns fantastiskt – nu kan vi äntligen erbjuda fler kunder ute pålandsbygden en anslutning till stadsnätet. Många har längtat ochväntat länge på det här, säger Anette Eriksson, stödsamordnare på Karlstads El-och Stadsnät.

Det beviljade stödetkommer att möjliggöra en betydande infrastrukturutveckling och förbättratillgängligheten till snabbt och pålitligt bredband för boende på landsbygden.Stödet, som är avsett att användas inom en treårsperiod, gäller 236 utpekadeadresser i bland annat Molkom, Segerstad och Väse.

– För oss är det här en viktig milstolpe i arbetet med att säkerställa att även de som bor på avlägsna platser har tillgång till modern digital kommunikation. Att bygga ut fibern i dessa områden är extremt kostsamt så vi är väldigt tacksamma för det stöd vi fått från PTS och ser fram emot att påbörja utbyggnaden av nätet, säger Anette Eriksson.

Den planeradefiberutbyggnaden kommer inte bara att förbättra möjligheterna till snabbt ochstabilt bredband för de boende på landsbygden, utan också bidra till ökadtillgänglighet för digitala tjänster inom omsorg och trygghet, distansarbeteoch en förbättrad livskvalitet för de boende.

– Ingen skabehöva flytta från landsbygden på grund av att man hamnar i ett digitaltutanförskap, säger Anette Eriksson.

Läs mer om PTS bredbandsstöd här

FAKTA: De här områdena beviljas stöd

• Bomstad: 33 st byggnader
  • Grava omland: 42 st byggnader