Mariebergs fotbollsskola, från vänster: Casper Widell, Arvid Bertilsson, Jonathan Gullö och Noel Henningson. Foto: privat.

Karlstads El- och Stadsnät hjälper nystartad fotbollsskola

Tillsammans med Karlstads El- och Stadsnät har fyra tonårskillar startat en egen fotbollsskola.

- Det perfekta sommarjobbet! säger Arvid Bertilsson som är en av grundarna av skolan.

Under två veckor, vecka 25-26, kommer det att bedrivas fotbollsskola för barn i åldrarna 8-13 år på Mariebergs IP. Initiativet har tagits av de fotbollsintresserade 16-åringarna Arvid Bertilsson, Noel Henningson, Casper Widell och Jonathan Gullö.

- Vi har alla en bakgrund inom fotbollen och två av oss spelar fortfarande, säger Arvid Bertilsson.

Killarna går i dagarna ur nian och börjar gymnasiet till hösten. I jakten på det perfekta sommarjobbet föddes idén till fotbollsskolan.

- Precis så. Nu får vi göra något som vi alla tycker är roligt, dessutom kan vi göra något för barn och ungdomar vilket vi menar behövs i dessa tider, säger Jonathan Gullö.

Ordning och reda i Coronatider

Killarna vill vara tydliga med att de noga följer Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer.

- Det här är jätteviktigt såklart, därför är våra grupper begränsade så att vi inte överskrider 50 personsgränsen. Vi kommer också vara noga med att om man är sjuk så stannar man hemma, att alla får sin egen vattenflaska och så vidare, säger Casper Widell och får medhåll av Noel Henningson:

- I dessa tider tror vi att det kan vara extra viktigt att det finns aktiviteter för barn och unga att gå till. Det är många som kanske inte kommer att ha ett så roligt sommarlov på grund av att många aktiviteter ställts in, där hoppas vi att vi kan göra skillnad.

Karlstads El- och Stadsnät bidrar till skolan

Under veckan kommer barnen även att få lära sig lite mer om hur elnätet och stadsnätet fungerar. Bland annat är ett studiebesök per vecka inplanerat på det nya området Jakobsberg där det exempelvis blir en "bakom kulisserna"-visning. Karlstads El- och Stadsnät ser även till så att alla deltagare får varsin tröja och vattenflaska.

- Det här är ett jättebra initiativ som vi självklart vill vara med och bidra till. Vi behöver fler sådana här aktiviteter, säger Pia Nyquist, marknadschef på Karlstads El- och Stadsnät.