Stadsnätet drabbades av en driftstörning under tisdagen.

Problem med stadsnätet börjar ordna sig - här är senaste status

Under tisdagen skedde en driftstörning som berörde hela stadsnätet. Ett mjukvarufel i ett stödsystem orsakade avbrottet, som nu börjar lösa sig.

Natten till tisdag 24/9 genomfördes ett planerat arbete i stadsnätet, ett uppgraderingsarbete som görs med jämna mellanrum för att säkra driften i nätet framöver. Arbetet var planerat att vara färdigt kl. 06 på tisdagsmorgonen och som mest skulle de anslutna till stadsnätet uppleva enbart kortare störningar under natten.

När driftarbetet var färdigt och och all trafik i nätet skulle slås på igen uppstod ett oväntat fel i stödsystemet, vilket gjorde att trafiken inte gick igång som planerat. Efter felsökning upptäcktes ett mjukvarufel i stödsystemet, vilket var orsaken till själva avbrottet. Vid 19:30-tiden hade cirka 75-80 procent av de drabbade kunderna fått sin anslutning tillbaka. Prognosen är att de allra flesta kommer att vara igång igen under tisdagskvällen.

Felsökningen har skötts tillsammans med NetNordic som är systemintegratör och driftparter av det stödsystem som orsakade felet.

- Vi ser självklart väldigt allvarligt på det som hänt i de berörda kommunerna idag, och vi har full prioritet på det här, säger Robert Malm, vd på NetNordic Sverige.

Personal kommer att övervaka så att felavhjälpningen rullar på som planerat under kvällen. Senaste driftinformation, tillsammans med tips och råd till berörda kunder, finns på karlstadsnat.se.

När felet är helt löst kommer MittNät tillsammans med Karlstads El- och Stadsnät och driftpartnern NetNordic att fortsätta arbetet med att utvärdera vad som hände, för att säkerställa att liknande fel inte uppstår igen.

Vilka är NetNordic?
NetNordic är en multinationell systemintegratör med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland, med cirka 300 anställda.NetNordic är sedan flera år tillbaka driftpartner till både Karlstads El- och Stadsnät och till hela MittNät (Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstad, Munkfors, Vansbro och Åmål). Mer information om NetNordic finns på netnordic.se

MittNät är ett samverkansbolag där sju kommunala stadsnät är medlemmar: Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstad, Munkfors, Vansbro och Åmål. Syftet med samarbetet är att främja fiberutbyggnaden till våra kommuninvånare och att göra det enklare för nätet, oavsett storlek, att ha samma möjligheter att utveckla bredbandet i sin kommun.

Läs mer på mittnat.nu