Stadsnätet gör sin största uppgradering någonsin

Stadsnätet gör sin största uppgradering någonsin

Stadsnätet växer snabbt och fler kunder använder allt mer krävande tjänster vilket ställer krav på nätets kapacitet. För att möta kundernas behov samt för att kunna leverera med full kapacitet genomförs en uppgradering av stadsnätets kärna, från 60 till 100 Gbit/s. Uppgraderingen äger rum natten till den 11 december och görs tillsammans med MittNät.

Trafikflödets ökning, som genereras av kommunikation i nätet, kräver att stadsnätet uppdaterar till ny teknik för att kunna leverera med full prestanda. Det finns ett tak på hur mycket trafik Karlstads stadsnät kan förmedla i nätet och nu börjar den gränsen att nås.

- Vi förser Karlstadsborna med säker transport av bredbandstjänster och för att vi ska leva upp till våra intressenters förväntningar på nättjänster behöver vi genomföra den här investeringen, säger Elin Bertilsson, stadsnätschef, Karlstads El- och Stadsnät.

Uppgraderingen medför inte endast en större kapacitet i nätet utan även en bättre driftsäkerhet. Det genom att uppgraderingen medför fler redundanta lösningar i nätet vilket innebär att Karlstads El- och Stadsnät kan erbjuda bättre tillgänglighet för kunderna genom färre avbrott, både vid planerat arbete samt vid inträffande olyckor.

Trafikflöden analyseras konstant
Den nya investeringen kommer att skapa utrymme att växa i men redan nu kan Karlstads El- och Stadsnät se att ytterligare en uppdatering kommer att krävas under år 2020.

- För att inte slå i taket mäter vi trafikflöden konstant och gör regelbundna beräkningar och prognoser inför framtiden. Då vår konsumtion av bredbandstjänster inte kommer att minska med åren ser vi att vi kommer behöva göra en större uppgradering om ett par år igen, säger Jörgen Nilsson, driftingenjör, Karlstads El- och Stadsnät.

Om uppgraderingen
Arbetet genomförs natten till den 11 december. Arbetet medför ett avbrott i nätet där kunder står utan tjänst under natten och morgonen. Läs mer om det planerade arbetet här

Uppgraderingen görs i hela MittNät, ett samverkansbolag som ägs av sju kommunala stadsnät; Karlstads stadsnät, Arvika kommunnät, Forshaga Fibernät, Hammarö stadsnät, Munkfors stadsnät, Vansbro stadsnät samt Stadsnät i Åmål. Läs mer om MittNät här.