50/50 gäller när Karlstads Energi och FBK har förlängt sitt avtal. På bilden syns Silje Holös, tränare i FBK:s damlag, Erik Kornfeld och Mia Johansson, vd respektive försäljningschef på Karlstads Energi samt Johan Pennerborn, tränare i FBK herr.

Hälften till damerna när Karlstads Energi förlänger med Färjestad BK

Karlstads Energi har i dag förlängt sitt sponsoravtal med Färjestad BK, och fortsätter därmed att vara en av klubbens större partners. Det nya avtalet har förbehållet att hälften av pengarna ska öronmärkas för klubbens dam- och flicklag.
– Hälften av våra kunder är kvinnor, så det är självklart att hälften av våra sponsorpengar ska gå till dam- och flickverksamheter. Vi arbetar själva för att bli ett mer jämställt företag i en starkt mansdominerad bransch, säger Erik Kornfeld, vd på Karlstads Energi.

Genom ställningstagandet hoppas Karlstads Energi tillsammans med Färjestad BK, som två av länets starkaste varumärken, kunna bidra till att göra skillnad och till att få fler företag att ta steg i riktning mot ett mer jämställt Värmland. Vi vill även inspirera och utmana landets övriga energibolag, som många också är stora sponsorer inom bland annat SHL och Allsvenskan.

– Den här satsningen ligger helt i linje med vår vision att vi ska vara Främst med ny energi. Sportsligt hoppas vi naturligtvis att vårt samarbete ska ge Färjestad just ny energi att knyta ihop guldsatsningen i SHL och en gång för alla ta steget upp i SDHL, avslutar Erik Kornfeld.

Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kraftkvinnorna, som är ett ideellt nätverk med syfte att öka jämställdheten i energibranschen, hamnar vi på en delad sjätteplats i jämställdhet bland Sveriges 268 energibolag. Det bekräftar att vi är på rätt väg, men också att vi har en bra bit kvar.

Erik Kornfeld, vd, Karlstads Energi, 070-001 88 33