Camilla Christensen (till höger), HR-chef Karlstads Energi, kan konstatera att bolaget hamnar på gröna listan när det gäller jämställdhet i energibranschen.

Karlstads Energi bland Sveriges mest jämställda energibolag

Delad sexa bland 268 energibolag i Sverige - Karlstads Energi tar plats på gröna listan när jämställdheten i branschen undersökts.
- Mycket glädjande att vårt arbete för ett mer jämställt bolag har gett resultat, säger Monika Bubholz (MP), styrelseordförande i Karlstads Energi.

Det är Kraftkvinnorna som står bakom undersökningen som presenterades för energiminister Anders Ygeman (S) tisdag 22 juni. Kraftkvinnorna är ett ideellt nätverk inom energibranschen som grundades 2015 med syftet att öka jämställdheten i branschen.

Kraftkvinnorna har undersökt jämställdheten i 268 svenska energibolag med hjälp av officiellt publicerad data och statistik.

Mer än hälften av bolagen får noll poäng i undersökningen. Karlstads Energi får två av tre möjliga poäng och placerar sig därmed på en delad sjätte plats i studien.

- Andelen kvinnliga avdelnings- och enhetschefer har ökat från sex procent 2015 till 37 procent 2020. Totalt har andelen kvinnor i bolaget ökat från 20 till 24 procent under samma period. Vi har en bit kvar till ett helt jämställt bolag men vi har kommit några steg på vägen, säger Camilla Christensen, HR-chef på Karlstads Energi

Monika Bubholz (MP), styrelseordförande i Karlstads Energi, 076-126 01 02
Camilla Christensen, HR-chef, 054-540 71 67

Fakta om undersökningen
Studien har poängsatt tre kategorier:
Är 40-60 procent av personalen kvinnor ger det en poäng.
Består styrelsen till 40-60 procent av kvinnor ger det en poäng.
Är vd eller styrelseordförande en kvinna ger det också en poäng.
Karlstads Energi får två poäng då bolaget har 42 procent kvinnor i styrelsen och en kvinnlig styrelseordförande i Monika Bubholz (MP). Vid 2020 års slut var 24 procent av Karlstads Energis personal kvinnor, att jämföra med 20 procent 2015.