​Karlstads Energi förvärvar Hammarös aktier i Vindpark Vänern

Karlstads Energi köper Hammarös aktier i Vindpark Vänern för tre miljoner kronor.
- Ett värde som motsvarar Hammarös andel av tillgångarna i bolaget, säger Erik Kornfeld, vd i Vindpark Vänern Kraft AB.

I och med att det franska bolaget Innovent köper vindkraftverken vid Gässlingegrundet av Vindpark Vänern behöver ägarna Karlstads Energi och Hammarö kommun inte längre bidra med ett aktieägartillskott eftersom intäkterna från försäljningen motsvarar aktieägartillskottet.

Som en följd av att det nu är Innovent som ansvarar för en framtida återställning av vindkraftverken uppgår tillgångarna i vindparksbolaget till 10 miljoner eftersom en avsättning för återställning av vindparken har kunnat återföras.

I och med förvärvet av Hammarös aktier i Vindpark Vänern kan Karlstads Energi under de kommande åren nyttja de förlustavdrag som finns i bolaget.

- Värdet av förlustavdragen kan bli så mycket som 50 miljoner kronor för Karlstads Energi. Vi har kommit överens med Hammarö kommun att vi betalar Hammarö 30 procent av värdet av förlustavdragen när vi i framtiden nyttjar avdragen, avslutar Erik Kornfeld.

Karlstads Energis köp av Hammarö kommuns aktier i Vindparksbolaget är villkorat med att kommunfullmäktige i de båda kommunerna godkänner affären.

Erik Kornfeld, vd, Karlstads Energi, 070-001 88 03
Bosse Henriksson, (M), kommunstyrelsens ordförande Hammarö, 070-321 67 23