En av kopparna som ingår i den upcycklade konstkollektionen

Rundgång x konstnärer = kollektion med remake:ade koppar

Lagom till jul släpper Rundgång – den cirkulära popup-gallerian i Mitt i City i Karlstad – en kollektion med remake:ade koppar tillsammans med lokala och nationella konstnärer. Smaka till exempel på namnen Anna Ileby, Helena Bengtsson, Henric Thåg och Tor Cederman.

Det bubblar av spännande satsningar i den cirkulära popup-gallerian Rundgång som håller öppet fram till den 31 december. Förutom att husera cirkulära koncept från över 40 olika aktörer, sprida kunskap om hållbar konsumtion och bjuda in medborgarna till allsköns lagnings-workshops, släpps cirkulära kollektioner.

Den 14 december släpps den senaste i raden, nämligen en kollektion med remake:ade koppar signerade en rad konstnärer. Både lokala namn som Helena Bengtsson, Anna Rongedal, Sara Persson, Henric Thåg, Oskar Olofsson och nationella stjärnor som Frida Clerhage syns i listan över kreatörer som givit nytt liv till en begagnad kopp. Och även utflyttade värmlänningar, som konstnärerna Tor Cederman och Anna Ileby, har satt sin karaktäristiska touch på en varsin kopp.
– Jag går på loppisar flera gånger i veckan. Det finns oändligt med vitt porslin som bara väntar på att få bli älskat igen. Fram med pennan och låt barnen rita din kaffekopp till jobbet, rita en julgran på en vit kopp, stoppa ner en hyacint och vips har du en förskolepresent för typ en tjuga! Du slipper köpa nytt och fullt dugliga koppar och porslin får nytt liv. Jag sätter mer än gärna mitt namn på något som gynnar återbruk, säger konstnären Anna Ileby som är uppvuxen i Karlstad, men numera hemmahörande i Värnamo.

Visa möjligheterna
Linjärt slit och släng ska bytas ut mot cirkulärt, där grundidén är att ta hand om resurserna flera gånger om. Det kan göras genom exempelvis secondhand, uthyrning, reparationer, rekonditionering av teknik, byta engångs till flergång, minska svinnet, remake och upcycling.
Remake betyder att man ger nytt liv till ratade material. Det kan exempelvis vara en kappa som tillverkats av en begagnad pläd. Upcycle är ett ord som är sammansatt av engelskans “upgrade” (uppgradering) och “recycle” (återvinning), och handlar om att minimera avfallsmängden genom att omvandla produkter utan värde till något med ett högre värde. Ett exempel på upcycling är att göra ett high fashion-halsband gjort av gamla kaffekapslar.

– Second hand-affärerna har mängder av vita koppar som sällan säljs. Rundgång vill visa potentialen med remake och upcycling, att ta något ratat utan värde och måla nytt liv i materialet. Vitt porslin är ju som ett vitt ark av möjligheter.
I Rundgång vill vi locka till nya tankar, visa just möjligheterna och inspirera till att ta hand om resurserna under en längre tid. Vi är omåttligt stolta över att släppa den här kollektionen med koppar tillsammans med så många briljanta, inspirerande kreatörer, säger Emma Sundh som är projektledare för Rundgång.

– Vi vill visa att det som vissa ser som skräp egentligen är en värdefull skatt, bara du vet hur du ska förvalta skatten. Där är Rundgång och Remake-studion en bra mötesarena för att sprida den kunskapen, berättar Mia Johansson, marknadschef på Karlstads Energi.

Kollektionen säljs via Tradera och i popup-butiken Rundgång, och intäkterna går oavkortat till Musikhjälpen.

Kom och remake:a en kopp!
För att fira kollektionssläppet bjuds barn, unga och vuxna in till kopp-verkstad i Karlstads energis Remake studio i Rundgång den 16 december mellan klockan 11-14 (så långt kopparna räcker). Kopparna är begagnade, kommer från Solareturen och säljs i Rundgång till förmån för Musikhjälpen.

Medverkande i remake-kollektionen är:
Anna Ileby
Helena Bengtsson
Henric Thåg
Anna Rongedal
Oskar Olofsson
Sara Persson
Frida Clerhage
Tor Cederman

Kontaktpersoner:
Emma Sundh, projektledare, Karlstads kommun, emma.sundh@karlstad.se
Henric Barkman, miljöstrateg, Karlstads kommun, henric.barkman@karlstad.se, 054 540 47 06

Om Rundgång
Popup-gallerian kom till utifrån ett medborgarförslag och från en politisk motion och är ett sätt för oss att testa förutsättningarna och intresset för en återbruksgalleria i Karlstad. Popup-gallerian genomförs av Karlstads Kommun, Karlstads Energi AB, och Mitt i City. Dessutom samarbetar vi med många fler, som Karlstads universitet, Innovation Park, Coompanion Värmland. Och förstås, alla fantastiska aktörer som är eller vill bli mer cirkulära!

Följ initiativet på Instagram @rundgang_karlstad eller rundgang.se

Catrine Persdotter