Succé när sopbilen återvänder till förskolan

Succé när sopbilen återvänder till förskolan

Närmare 500 små miljöhjältar från åtta förskolor i Karlstad får under vecka 18 besök av Karlstads Energi och en av bolagets sopbilar.
Barnen får slänga skräp direkt ner i sopbilen, provsitta förarsätet samt återvinna förpackningar i en magisk återvinningsmaskin.

Karlstads Energi arbetar för att öka kunskapen om återbruk och återvinning hos Karlstadsborna. Under vecka 18 genomförs andra upplagan av konceptet ”Sopbilen i förskolan” där åtta förskolor i kommunen får besök under veckan och där barnen får möjlighet att provsitta en sopbil och delta i en källsorteringslek. Projektet är ett samarbete med barn- och ungdomsförvaltningen som genomför detta som en del av sitt miljö- och klimatarbete.

”Ibland lägger jag fel, men oftast blir det rätt”
Alice och Klara tycker det är viktigt att sortera. De har under dagen lärt sig att glas kan bli något nytt om det återvinns och det är viktigt att inte slänga skräp i naturen, för då kan djuren skada sig. Alice berättar att hon ibland lägger fel när hon sorterar hemma, men oftast blir det rätt. Återvinningsmaskinen var roligast säger Alice och får medhåll av vännen Klara.

– Barnen kan så mycket om sortering och sopor, det är underbart att veta att framtiden är ljus, säger Catrine Halvardsson, hållbarhetskommunikatör, Karlstads Energi.

En av höjdpunkterna var självklart att provsitta sopbilen. "Oj vilken stor ratt!" utbrister Ellen Gullfeldt, 6 år.

Miljöhjältarna från Norrstrands förskola i Karlstad får en genomgång av sopbilen.

Här slänger barnen skräpet som de plockat inför besöket direkt ner i sopbilen.

Avslutningsvis fick barnen återvinna med hjälp av Karlstads Energis magiska återvinningsmaskin. En schampoflaska blev en leksaksbil och en PET-flaska förvandlades till en fleecevante. Störst succé gjorde nog tidningen som blev en rulle toalettpapper.

Catrine Halvardsson, hållbarhetskommunikatör, 070-020 31 37