Erfaren läkemedelsutvecklare förstärker KI Science Park

KI Science Park rekryterar Stefan Berg, en erfaren läkemedelsutvecklare med gedigen bakgrund från olika delar av life science-området.

– Det är kort och gott en kanonrekrytering. Vi får in en tungviktare som starkt kan bidra till att ytterligare utveckla KI Science Parks erbjudande, säger Märit Johansson, VD på KI Science Park.

Stefan Berg, organisk kemist med 25 års erfarenhet från ledande befattningar inom Astra Zeneca, blir ny Project Director i ledningen för Karolinska Institutet Science Park.

Utöver sin långa erfarenhet av verksamheten inom ett internationellt läkemedelsbolag har Stefan Berg också arbetat med chefsrekrytering inom life science-området och under en tid satsat på att bygga upp ett eget läkemedelsbolag tillsammans med två kollegor.

– Nu får jag användning för erfarenheter från alla olika delar av min karriär. Det ska bli fantastiskt roligt att få vara en del av den dynamiska utvecklingen i KI Science Park, säger Stefan Berg.

KI Science Park har sedan starten för åtta år sedan växt till strax över 80 företag. Närheten till världsledande forskning inom Karolinska Institutet och möjligheten att skapa ett kvalificerat och exklusivt nätverk är uppenbart lockande för forskningsintensiva små och medelstora företag.

– Miljön är full av utvecklingsmöjligheter med en rad supportfunktioner som är helt anpassade för life science-företag. Det imponerar på mig och känns väldigt attraktivt, säger Stefan Berg.

De flesta bolagen har fokus på läkemedelsutveckling, men här finns också en rad företag med inriktning på medicinteknik och diagnostik.

– En fjärdedel av Sveriges alla företag som sysslar med utveckling av läkemedel har valt KI Science Park för sin verksamhet, säger Märit Johansson. Det ser jag som ett kvitto på att vi erbjuder Sveriges mest fruktbara miljö för innovativa life science-företag.

KI Science Park är ett företag som ingår i Karolinska Institutets innovationssystem.

• stefan berg
  • medicinteknik

I Karolinska Institutet Science Park finns mer än 80 företag verksamma inom life science. KI Science Park finns i Solna och i Flemingsberg och tillhandahåller kontor, laboratorier, service och life science specifika stödfunktioner. Parken satsar på fokuserat kunskapsutbyte genom seminarieserier, temaluncher och nätverksträffar – allt i dynamisk campusmiljö.