Ebola utnyttjas i Nigeriabrev

Mycket spam som innehåller Nigeriabrev har den senaste tiden utnyttjat Ebolautbrottet. Det visar den senaste spamrapporten från Kaspersky Lab.

Andelen spam i mejltrafiken var under september 66,5 procent – 0,7 procentenheter lägre än föregående månad. Kaspersky Lab har påträffat mycket spam som utnyttjar det pågående Ebolautbrottet i Västafrika. Ett så kallat Nigeriabrev påstods komma från en rik kvinna i Liberia, vars hela familj hade dött i Ebola och som nu själv var döende. Kvinnan var villig att donera över 1,5 miljoner dollar till en mottagare som kunde hjälpa till att föra pengarna vidare till relevanta hjälporganisationer.

– Spammarna utnyttjar ofta stora nyheter och aktuella händelser för att fånga mottagarens uppmärksamhet. Efter att de första rapporterna om Ebolautbrottet kom i juli var det inte överraskande att strax därpå se en ökande mängd av spam som utnyttjar dessa händelser för att, i regel, försöka lura pengar från folk, säger Tatyana Shcherbakova, spamanalytiker på Kaspersky Lab.

Hela spamrapporten för september går att läsa här

Mediekontakt: Text100, 08-545 514 50, kaspersky@text100.se

• nigeriabrev
  • ebola
  • rapport
  • skräppost

Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 17 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget, med sitt holdingbolag registrerat i Storbritannien, är verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på
www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares (IDC #242618, August 2013). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2012.